Tilnærmet mafia...

Det er ikke nok med at askefaste passasjerer som endelig kommer seg hjem, og som har hatt ekstrautgifter så det holder, også opplever å få en skyhøy ekstra-regning for at bilene deres er blitt stående på overtid i parkeringsanlegg på flyplassene rundt om. Forklaringen fra parkeringsselskapene om at dette skyldes automatikk i dataanleggene og at det er systemene som gjør at det blir slik, er idiotiske påstander.

 

Selvsagt kan disse anleggene kjøres slik at en slik eventualitet legges inn. Hvis ikke så må det lages program som gjør det mulig. De fleste har vel hatt befatning med parkeringsselskaper en eller annen gang. Sjelden eller aldri treffer man på mennesker som er så lite empatiske som i denne bransjen.

Det at private parkeringsselskaper kan drifte parkering også på offentlig eiendom er greit, men da må man lage ordninger som blir forstått og akseptert blant folk. Det er opplagt noe feil med den avtalen disse selskapene har fått med offentlig myndigheter - i dette tilfelle Avinor. Men det at offentlige myndigheter og selskaper kan få seg til å lage avtaler som gjør at slik ”åger” er mulig, er for oss utrolig.

Her må det ryddes opp. Selvsagt er dette en bagatell i den store sammenhengen, men at enkeltpersoner og selskaper skal berike seg på den naturkatastrofen vi nå ser, er for oss helt uakseptabelt.

Det må i alle fall lages en enkel klageadgang hvor alle "automatisk" får igjen det som blir betalt i overpris.

Siste:

Informasjonsdirektør Jo Kobro sier til NRK at de nå har bestemt seg for å refundere passasjerenes merkostnader.

– De som har vært der utover den planlagte tiden på grunn av situasjonen må betale ut på samme måte som ellers, men ta vare på bilaget og sende det til Avinor og den flyplassen det gjelder så vil de få tilbake pengene, sier han.

Både på Københavns lufthavn Kastrup og på hovedflyplassen i Stockholm, Arlanda, vil kundene få penger tilbake.

Takk og pris for at det var noen som tok afære i denne pinlige saken!