OPS feil verktøy

Albert Hæhre mener OPS ikke er det rette verktøyet for veibygging i Norge.

– Det virker som om den eneste måten å bygge veier på i Norge er å bruke OPS. Spørsmålet jeg da stiller meg er hvorfor man mener at private investorer kan bygge vei billigere enn den norske stat. Jeg har ikke noe imot OPS, men OPS hadde først og fremst vært et verktøy å bruke hvis den norske stat ikke hadde hatt penger, sier Hæhre til Byggeindustrien.

Hæhre mener OPS er fordyrende på organisasjonssiden og ikke minst blir OPS dyrere fordi private utbyggere alltid vil legge et høyt risikopåslag når de priser prosjektene.

– Ved OPS-prosjekter må vegvesenet han en forholdsvis stor organisasjon som følger prosjektet, så må OPS-selskapet ha en egen organisasjon og til slutt trengs det en organisasjon som styrer selve gjennomføringen av prosjektet. Legger man disse tre sammen blir det veldig mange ledere i systemet og det koster penger, sier Hæhre.

 Hæhre mener det burde være innlysende for politikerne hvordan det norske veinettet bør bygges ut.

 – Det er så enkelt som å bestemme seg for strekningen som skal bygges ut og hvor lang tid man skal bruke på byggingen. Så settes det av en egen pott som finansierer hele strekningen, sier Hæhre.

 Byggeindustrien treffer Albert Hæhre ved E18 prosjektet Sky – Langangen som Hæhre Entreprenør bygger i et arbeidsfellesskap med Veidekke. Hæhre er sikker på at Statens vegvesen ved dette prosjektet har en modell som gir mye vei for pengene.

 – Hadde dette prosjektet blitt utlyst som en OPS-kontrakt er jeg overbevist om at det hadde blitt vesentlig dyrere, sier Hæhre.

Les mer om Hæhres tanker rundt OPS her