Matematikkens dag i skolen

Matematikkens dag gjennomføres i skoler over hele landet i uke 6 (2. 6. februar) med spennende, variert, kreativ og inspirerende matematikk på timeplanen.

Det var Landslaget for matematikk i skolen (LAMIS) som for 3 år siden tok initiativ til matematikkens dag, med den hensikt at elevene skal oppleve spennende, variert, kreativ og inspirerende matematikk: arbeid med tall, måling og geometri! - Til beste også for byggenæringen, som nettopp lever av faget matematikk i praksis. Dette er god drahjelp for å få elevene interessert i matematikk og penset inn på fagene i byggenæringen. Vi bygger med matematikk På denne bakgrunn har byggenæringen selv også bidratt til å utvikle flere tiltak for å styrke matematikkfaget. Dette med målsetting å vise elevene at kunnskaper og ferdigheter i matematikk er til nyttig senere i livet og for samfunnet - i samarbeid med medlemsbedriftene og med skolene. BNL ønsker på denne måten å imøtekomme myndighetene / skolenes rop om hjelp og bidra til å gjøre matematikkundervisningen mer praktisk innrettet. BNL har mottatt positiv respons på sine matematikktiltak både fra medlemsbedriftene og skolene. I forbindelse med årets matematikk i skolen, har BNL gått ut med en oppfordring til sine medlemsbedrifter om å ta kontakt med sin nærmeste skole og tilby opplegg og utstyr som kan benyttes både på matematikkens dag og i undervisningen gjennom hele skoleåret. Nedenfor følger noen eksempler på de hjelpemidlene og aktivitetene som medlemsbedriftene kan tilby skolene: Matematikkhus 6 hus med forskjellig form i målestokk 1/100 skal settes opp og gjøres beregninger for. Det er rektangler, trekanter og trapeser der elevene kan øve måling og beregne målestokk, flater og volum. Matematikkoppgavene er beskrevet på hvert hus og er beregnet for ungdomstrinnet i grunnskolen. Matematikkonkurranse Wood-stock Dette er en konkurranse der byggeklosser brukes til å bygge hus og lære matematikk. Det kan for eksempel gjennomføres skolekonkurranser i 9 og 10 klasse i ungdomstrinnet på matematikkens dag. Personell i 8 fylker har fått opplæring i gjennomføring av konkurransene. Matematikkrom BNL oppfordrer medlemsbedrifter som bygger nye eller renoverer skoler til å bidra til at skolen får matematikkutstyr, det kan være matematikkhus, byggeklosser, måleutstyr og annet utstyr som brukes i byggenæringen. Vikinggården og Gamlegata Dette er Storyline med matematikk som regifag for barne- og mellomtrinnet i grunnskolen. Det er en kunnskapsfortelling der elevene tegner, beregner og med byggeklosser bygger Vikinggården og Gamlegata. Bolig-abc Dette er hefter og kurs for elever i ungdomstrinnet i grunnskolen med realfag som regifag. Elevene lærer hva det innebærer å anskaffe seg bolig, bruke boligen og de miljøvalgene som hører med. Oppgavene for elevene er alt fra å tegne, beregne og bygge modeller av hus. Det er utviklet materialpakker der det intelligente huset inngår. Det arrangeres kurs på NTNU for lærerne i dette faget. Barn og ungdom er byggenæringens framtid, de blir etter hvert våre medarbeidere, kunder, politikere, byråkrater osv. Å ha et godt forhold til skoleverket med barn og ungdom er en investering som bidrar til byggenæringens anseelse og rekrutteringsevne. Noen av disse tiltakene krever lite forberedelse og kan gjennomføres på matematikkens dag i uke 6, februar 2004 mens andre krever mer planlegging og kan gjennomføres neste år.