Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Jobber natt og dag

Publisert: 25.01.2004 11:30. Sist endret: 27.11.2013 19:58.

Vegvesenet har fått mye kjeft på grunn av alle skandalene rundt Oslofjordtunnelen. Fortjent eller ikke, nå jobber de natt og dag for å åpne de utskjelte 7,2 kilometerne, skriver Drammens Tidende.
  • Nakstad: Trolig nye tiltak i skolene fra neste uke

  • Selger eiendom i Gøteborg

  • Ny flyplass i Nordland får milliarder

  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Nakstad: Trolig nye tiltak i skolene fra neste uke
  • Selger eiendom i Gøteborg
  • Ny flyplass i Nordland får milliarder
  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars
  • Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : - Tar det til etterretning
  • Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død
  • Stenger byggeplass i Bergen etter koronasmitte
  • Fair Play Bygg hevder å ha varslet om smittefare på byggeplasser i Oslo - entreprenør avviser
  • Innlegg: Tips for å bekjempe smitte – nå og fremover
  • NCC overleverte nytt badeanlegg til Bærum kommune
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene

Flere kontrakter

  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Det er mange som maser på Veivesenet for å få åpnet Oslofjordtunnelen igjen. Alt fra bilister til næringsdrivende og politikere. - Jeg svarte på en del e-post som er kommet inn til oss i Vegvesenet i går. Det var mange meninger om dette, innrømmer informasjonsrådgiver Gaute Christensen i Vegvesenet. - Men vi lar oss ikke stresse. Sikkerheten er det viktigste, sier Christensen. Det jobbes natt og dag på skift inne i tunnelen. Som tidligere omtalt i Drammens Tidende er en ekspertgruppe med seks geologer i gang med å ettersjekke tilstandsrapporten som ble lagt fram tidligere denne uken. I tillegg jobbes det døgnet rundt med å utbedre de rasfarlige områdene en allerede har funnet. Et sted mellom ti og 40 stykker jobber til enhver med utbedringene. Og det er ikke akkurat snakk om enkle arbeidsforhold for mannskapene. Tunnelen består i realiteten av en frittstående tunnel (hvelvet) som er bygget inne i selve tunnelløpet. Mellom dette hvelvet og selve tunnelfjellet er det liten plass. Fra en liten halvmeter opp til litt over en meter skiller hvelvet fra fjellet. Her har geologene og sikringsarbeiderne sin arbeidsplass. Her skal de finne eventuelle rasfarlige områder og utføre sikringsarbeidet. Det er trange, men greie arbeidsforhold. Det er kaldere inne i selve tunnelen enn på utsiden av hvelvet, smiler Lars Møllerstuen, som driver med utbedringsarbeider. Møllerstuen har vært med på å bygge tunnelen og kjenner den godt. - Men du bør nok ikke ha klaustrofobi, humrer Bjørn Killingstad. Begge hevder at det heller ikke er noe problem å bevege seg oppe på hvelvet, selv om det også på toppen av hvelvet er svært så liten plass å bevege seg på. Selve sikringsarbeidet består i grove trekk i å lete etter rasfarlige områder. Finner man slike punkter må man lage hull i hvelvet slik at en kommer til for å rense fjellet for løst fjell. Deretter sprøytes fjellet med om lag ti centimeter betong, før fjellet bores og boltes/sikres. Til slutt tetter man igjen hvelvet slik at det blir helt og tett slik at tunnelen igjen kan åpne.

Nøkkelord:

Import
 

Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen :
– Tar det til etterretning

 

Ny flyplass i Nordland får milliarder

Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død

 

Stenger byggeplass i Bergen etter korona-smitte

 

Økende etterspørsel etter byggevarer i tre - men fall i eksporten

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen