Snøhvit-kai smuldrer bort

Den 120 meter lange eksportkaia på Melkøya skal være i ferd med å smuldre bort. I følge Dagbladet må deler av kaia bygges på nytt.

Problemer ligger i 156 hule søyler som er banket ned i grunnen. Søylene er fylt med armering og betong. Nylig ville Statoil kontrollere kvaliteten og tok ut prøver. Her fant man ting som ikke var helt bra. Det er riktig at vi som byggherre har avdekket svakheter etter at vi først tok prøver fra to søyler, eller pæler som vi kaller dem. Det viste seg at sementen var vasket bort. Tilbake lå løs sand og stein. Vi er nå i gang med å bore opp alle de 156 pælene. Foreløpig har vi kontrollert om lag halvparten av dem, og i en fjerdedel viser det seg at vi har mangelfull kvalitet. Når det totale omfanget er kartlagt i løpet av februar, vil vi vurdere forskjellige metoder for å reparere skadene, sier informasjonsleder Sverre Kojedal i Snøhvitprosjekt til Dagbladet. Som kjent er det AFS-Pihl Group som har kontraktsansvaret for å bygge eksportkaia på Melkøya. Dette er en entreprenørfeil, som også er erkjent av entreprenøren. Det er nå deres ansvar å bringe det hele i orden igjen. Vi samarbeider med et fagmiljø på betong og engineeringfolk for å finne de beste løsningene. Vi skal ha en rekke møter om dette i tida som kommer, sier Kojedal. Arbeidet med kaia tok til våren 2003 og skal være ferdig til sommeren. Jobben skal koste rundt 150 til 200 millioner kroner.