Melkøya godt rustet mot vinterværet

Brøyting, piggsko og flere lysmaster er noen av tiltakene som skal gjøre det lettere å jobbe på Melkøya nå i vinter.

- Vi merker godt at vi arbeider i et kaldere klima med mye vind, sier Harry Knarvik, Statoils sjef for helse miljø og sikkerhet (HMS) på øya, melder Statoils nettsider. - Med temperaturer rundt null grader er isen vårt største problem, fortsetter han. Vind opp i kuling eller storm styrke kombinert med kulde får fort den faktiske temperaturen ned mot 40 til 50 kuldegrader. Da er det viktig med brøyting, strøing og salting av ferdselsrutene på anlegget. Dette blir tatt hånd om av mannskaper og maskiner som er mobilisert til denne oppgaven. Skarpskodd Selv om det er satt opp plasthaller for prefabrikkering av forskalinger og armering, er det ikke til å unngå at en god del av støpingsarbeidet på øya må gjøres ute. Prosjektleder Jørund Gulliksen hos hovedentreprenøren AFS-Pihl Group forteller at de har investert i skikkelig vinterbekledning til sine ansatte. Sko med pigger og brodder skal sikre godt fotfeste utendørs. - Vi har montert vindmåler og styrket værvarslingen på øya, slik at vi kan forberede oss på de værendringene som måtte komme, sier han. Delt støping Gulliksen forteller at AFS-Pihl også har valgt produksjonsmetoder som er væruavhengige. Høye vegger støpes i flere etapper for å redusere problemene med kraftig vind. AFS-Pihl bruker hovedsakelig mobilkraner framfor tårnkraner for å kunne utføre løfteoperasjoner selv under tøffe vindforhold vinterstid. Vintermatter som isolerer betongstøp og forsterkede snøseil for tildekking av armering og grøfter er også med på å lette arbeidet i vinter. Arbeidslys Mørketida varer fram til 21. januar i Hammerfest. Da er det praktisk talt natt døgnet rundt på Melkøya. Eneste antydning til dagslys er noen timers grålysning midt på dagen. For å sikre godt arbeidslys er stasjonære lysmaster satt opp rundt på anlegget nå i vinter. Utfordringene med mørketida tas jevnlig opp på arbeidsmøter på øya. Varme tanker Ytterveggene til de tre største lagertankene for nedkjølt gass ble støpt sommeren 2003. Takene kom på plass i høst. - Tankene kan nå varmes opp innvendig og innredningsarbeidene utføres uten hensyn til været utenfor, sier Øyvind Ommundsen, Statoils representant for betongarbeidene på Melkøya. Tunnel - Vind og snø har bare stoppet arbeidet på Melkøya et par ganger hittil i vinter, forteller Harry Knarvik. Han påpeker at veitunnelen under Melkøysundet er en kjempefordel for transport av personell til øya. Tunnelen ble åpnet 17. november 2003. Samme dato ble skyssbåtruten over det værutsatte strekket mellom Hammerfest og Melkøya lagt ned.