Hold bygget tett!

I samarbeid med Boligprodusentene, Lavenergiprogrammet, NRL, Byggmesterforbundet og NELFO lanserer Enova nå kampanjen ”Hold Tett”.

Kampanjen er utformet i en DM, som distribueres til 55.000 norske håndverkere.

Bakgrunnen for kampanjen er en beregning SINTEF Byggforsk har gjort for Enova som viser at det bare fra norske boliger er luftlekkasjer tilsvarende ca 3.7 TWh årlig. Det tilsvarer energiforbruket til 170.000 boliger og flere milliarder i tap for forbrukerne. Disse lekkasjene oppstår på grunn av mangelfullt arbeid med tetting på kritiske steder i bygget.

Ny Teknisk Forskrift stiller nå helt nye krav til et byggs lekkasjetall, noe som blant annet betyr at en byggherre kan kreve lekkasjemåling av bygget før overtakelse. Er lekkasjetallene for høye vil byggherre kunne kreve utbedringer. Dette gjør at bransjeforeningene også ønsker å bidra til at deres medlemmer nå får økt kompetanse om hvordan man bygger riktigere for å unngå unødvendige lekkasjer.

Kampanjen har derfor et veldig direkte budskap om å ”holde tett”, og følges av informasjonsfilmer på nett med Tor Helge Dokka, som viser hvordan man arbeider riktig med å tette bygg.

DM som sendes ut har en kort tekst om å holde tett, og det er også limt inn et kondom i DM, både for å skape oppmerksomhet – og ikke minst – kunne formidle et viktig budskap med glimt i øyet. Teksten er derfor også ”Ikke perforer fuktsperra, det kan få uønskede konsekvenser!”

En samlet byggenæring står sammen med Enova i denne kampanjen.

Les mer her