På bakgrunn av flere lignende innrapporterte opplevelser vil Statens vegvesen hente inn ekstern ekspertise for å gjøre en dypere vurdering av problemstillingen.
- Det er viktig å understreke at vår rolle i saken har vært å vurdere det kjøretøytekniske ved bilen. Tre andre Prius-førere har rapportert inn lignende opplevelser, i tillegg til at to av våre ni tjenestebiler har hatt lignende symptomer, sier Erik Aalling, leder av seksjon for kjøretøyteknikk i Statens vegvesen.
Statens vegvesen har derfor valgt å hente inn ekstern ekspertise, og vil ha et møte med Det Norske Veritas i løpet av kort tid for å vurdere de videre undersøkelsene.
Holder mulighetene åpne
Problemet kan være at gassen henger seg opp i gulvmatta, men av de innrapporterte opplevelsene ser Statens vegvesen at det også kan være andre årsaker til problemet.
Alle prøver og tester viser at blant annet bremsesystemene virker som de skal. - Vi har derfor ingen grunn til å si at Toyota Prius er en farlig bil å kjøre med, og henstiller bileiere som er usikre å ta kontakt med Toyota Norge for å få tatt en sjekk – det samme som vi gjorde med våre biler, fortsetter Aalling.
Forutsetninger til Toyota
Statens vegvesen forutsetter at Toyota kommuniserer med både eksisterende og nye kunder slik at bruksegenskapene til avanserte kjøretøy som Toyota Prius er klare for førerne.
– Vi understreker at vi har hatt et godt samarbeid med Toyota Norge i denne prosessen, avslutter Aalling.
- Nøkkelord
- Transport / Bil