Klimakvotepenger for å løse togkaoset

Venstre ber regjeringen ta av ubrukte klimakvotepenger for å oppgradere jernbanenettet og løse togkaoset.

 

– Venstre tar nå til orde for å bruke de ubrukte kvotepengene på fornuftige miljøtiltak som det er pressende behov for, sier stortingsrepresentant Borghild Tenden (V).

– Det er behov for milliardbeløp til oppgradering av jernbanenettet på Østlandet, men i regjeringens planer har man bare satt som mål å oppgradere deler av anleggene, påpeker Tenden, som er partiets medlem i finanskomiteen.

Forslag i Stortinget

Venstre har nå fremmet forslag i Stortinget om forsterket innsats for å løse togkrisen, der det gjøres bruk av de ubrukte klimakvotepengene.

– Jeg har nå forventninger til at regjeringen i revidert budsjett overfører en betydelig del av kvotepengene til fornyelse av jernbanenettet på Østlandet. Det vil bil bidra til et bedre miljø, reduserte utslipp og en enklere hverdag for folk som er avhengige av et pålitelig togtilbud, sier Tenden.

I forslaget tar Venstre blant annet til orde for ny jernbanetunnel under Oslo innen ti år.

Flaskehals

– Oslotunnelen har vært en stor kilde til forsinkelsene på Østlandet og i forslaget tar Venstre til orde for at arbeidet med en ny tunnel må starte og at den skal stå ferdig innen ti år. Dagens tunnel er allerede sprengt kapasitetsmessig. I tillegg planlegges det for fire spor vest for Oslo og ni spor øst for Oslo, mens det kun skal være to spor gjennom Oslotunnelen, påpeker Tenden.

– Tunnelen kommer til å bli en flaskehals og en kilde til forsinkelser og innstillinger også i fremtiden hvis ikke noe gjøres, mener hun.

Venstre etterlyser også en kraftig opprustning av infrastrukturen på strekningene mellom Oslo S og Lillestrøm, Asker og Ski, senest innen fem år.

– Det vil gi et nødvendig kvalitetsnivå på infrastrukturen slik at togene kommer i rute, sier Tenden.