Nei til høydereduksjon på lastebiler

Varehandelen og lastebilnæringen er lite begeistret for et forslag fra Vegdirektoratet om maksimal høyde på 4 meter for lastebiler.

 

Norges Lastebileier-Forbund og HSH har sammen med Dagligvarehandelens leverandørforening og Logistikk- og transportindustriens landsforening sendt en høringsuttalelse dere de ber Vegdirektoratet trekke tilbake forslaget. Forslaget vil føre til økte kostnader for transportører og næringsliv, og økt transport på vei, skriver de fire organisasjonene.

Ingen høydebegrensning

Vegdirektoratet har sendt saken til uttalelse hos en rekke organisasjoner og etater. Bakgrunnen er et EU-direktiv som 30 europeiske land har sluttet seg til og som fastsetter maksimal høyde på kjøretøy til 4 meter. Norge er et av fire land som ikke har noen høydebegrensning. Finland og Island har 4,20 meter.

Begrunnelsen for å sette en maksimalhøyde, er blant annet hensynet til stabilitet og kjøreegenskaper. Dessuten vil en slik maksimal høyde begrense skader på tunneler og underganger, skriver Vegdirektoratet.

Andre forhold

De fire organisasjonene peker på at andre forhold enn høyde er avgjørende for stabilitet og kjøreegenskaper. De advarer også mot en annen begrensning i Norge enn i Finland og Sverige, som er de landene der Norge har grensekryssende trafikk. En maksimalhøyde på 4 meter vil påføre handelen økte kostnader, som igjen vil slå ut på prisene, advarer de.

Hvis Vegdirektoratet likevel vil fastsette en høydebegrensning, foreslår de fire organisasjonene en maksimalhøyde på 4,30 meter.

Vegdirektoratet foreslår at høydebegrensningen på 4 meter skal gjelde for kjøretøy som registreres etter 1. januar 2011. Høyere kjøretøy, som er registrert tidligere, skal kunne brukes i en overgangsperiode fram til 31. desember 2020.