Unison togrefs fra eksperter, kunder og politikere

At én skarve teknisk feil kan slå ut samtlige tog i landet er uvirkelig, surrealistisk og utålelig. Slik lyder dommen fra politikere, kunder og sikkerhetseksperter.

Mandag kveld sto togene i hele landet stille i tre timer på grunn av en kortslutning og brann i en datasentral ved operasjonssentralen i Trondheim. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) reagerer med undring på at en så liten systemsvikt i 2010 skal kunne slå ut all jernbanedrift i Norge.

– I lys av det som skjedde mandag, er det tydeligvis et forbedringspotensial, sier avdelingsdirektør Per Brekke i DSB.

Han mener det er viktig å tenke på alternative løsninger, uansett hvilken transportform det dreier seg om.

– De sårbare områdene må avdekkes og reduseres, sier han til NTB.

Lukket mobilnett

Da hovedsystemet falt ut ved operasjonssentralen i Trondheim mandag, virket ikke reserveløsningen.

– Vi avventer en rapport som kan gi oss årsaken til det, sier pressevakt Kjell Bakken i Jernbaneverket.

Feilen i det lukkede mobilnettet GSM-R mandag kveld gjorde at toglederne ikke fikk kontakt med togførerne, og regelverket sier da at all togtrafikk skal stanses. Jernbanedirektør Elisabeth Enger sier det allerede fins planer om et nytt, alternativt system som skal ligge et annet sted enn hovedsystemet.

– Det arbeidet fortsetter selvsagt, slik at sårbarheten blir mindre. Det som skjedde er ikke akseptabelt, men vi har heller ikke oppfattet at det har vært så sårbart at det kunne falle helt ut, sier Enger til NRK.

Nytt reservesystem

– Det har aldri skjedd før at hele systemet er nede, og det overrasker meg at noe slikt kunne skje, sier informasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket til NTB.

Men DSB mener de som har levert systemet, burde ha forutsett muligheten for en slik feil.

– Vi er veldig opptatt av at de som har ansvar for den slags kritisk infrastruktur og leverer tjenestene, også må kunne håndtere dette i situasjoner som er litt annerledes, sier avdelingsdirektør Brekke. Da må det ligge gode risiko- og sårbarhetsanalyser i bunnen, understreker han.

– Hva kan gå galt, hvordan kan vi redusere risikoen og hvordan skal vi kunne håndtere situasjonen hvis den allikevel oppstår?

10.000 rammet

NSB regner med at rundt 10.000 passasjerer ble rammet av togstansen mandag, som omfattet 140 av NSBs togavganger, opplyser informasjonssjef Preben Colstrup. I tillegg kommer tog fra andre selskaper.

Togpassasjerene kan søke om erstatning for halve togbilletten når forsinkelsene er på over en halvtime, eller over en time for strekningene mellom storbyene. NSB har ingen anslag over hvor store erstatningskrav de kan vente seg, sier Colstrup.

– Dette får vi ta etter hvert som de kommer inn. Passasjerer har en frist på tre måneder for å fremme slike krav, og NSB har fire ukers frist på å behandle dem. Dermed er vi kommet langt utpå sommeren før vi har noen endelig oversikt, sier Colstrup til NTB.

Mange kunder klager over at refusjonssystemet ikke er godt nok, og de får støtte fra Forbrukerombudet.

– Hvis du satt på Hamar og skulle til Oslo, og toget var tre timer forsinket, er halv pris tilbake ikke godt nok, sier rådgiver Bjørn Eilertsen. Han mener NSB må være svært smidige når de behandler kravene som kommer inn.