Vil rydde opp i forsøpling mer effektivt

Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) går inn for at kommunene får mulighet til å finansiere opprydding av forsøpling gjennom bruk av avfallsgebyrene. Vi foreslår at ordningen gjøres frivillig for kommunene, skriver Klif på sine nettsider..

 

Finansiere opprydding av forsøpling

¡Klima- og forurensningsdirektoratet foreslår at forurensningslovens regler om avfallsgebyr utvides, slik at kommunene kan finansiere opprydding av forsøpling gjennom de kommunale renovasjonsgebyrene.

¡Etter dagens regler skal gebyret kunne dekke kostnadene ved innsamling og behandling av avfall fra husholdningene.

¡Det betyr at oppryddingen vil bli finansiert direkte av husholdningene. I dag må kommunene finansiere slik opprydding over sitt ordinære driftsbudsjett.

¡Klima- og forurensningsdirektoratet har ikke utarbeidet et konkret lovforslag, men vil avvente departementes tilbakemelding før dette gjøres.

Finansieringsløsninger som overtredelsesgebyr, tvangsmulkt, produsentansvar eller øremerkede statlige avgifter kan bidra positivt, men løser ikke kommunenes problemer med finansieringen.

Trenger effektiv finansiering

Ulovlig forsøpling er mange steder skjemmende og kan være en kilde til forurensning. Det er kommunene som har ansvar for opprydding i ulovlig forsøpling.

Utgiftene til dette må imidlertid dekkes over kommunens ordinære driftsbudsjett. Mange kommuner ønsker seg derfor en sikrere finansiering.

En rapport Norconsult har utarbeidet for Klima- og forurensningsdirektoratet, viser at 8 av 30 kommuner benytter seg av avfallsgebyret til å finansiere opprydding av forsøpling på fellesarealer.

Dette er i strid med dagens forurensningslov, som ikke åpner for at avfallsgebyret kan dekke kostnader kommunen har i forbindelse med opprydding av forsøpling på utfartssteder og fellesarealer.

– Vi ser at det er et behov for en lovendring som gir kommunene ”øremerkede” midler til opprydding av avfall, sier Ellen Hambro, direktør for Klima- og forurensningsdirektoratet.

Rimelig løsning

Norconsults rapport basert på et utvalg av kommuner viser at en kommune i gjennomsnitt bruker ca. 65 kroner per innbygger årlig på søppelkasser og opprydding av forsøpling i det offentlige rom.

– Et utvidet avfallsgebyr vil være et effektivt tiltak for å sikre finansiering. Gebyrøkningen vil ikke utgjøre noen stor merkostnad for innbyggerne, som samtidig får det renere i sine omgivelser. På denne måten hindrer vi også at kostnaden til oppryddingen blir en salderingspost på driftsbudsjettene til kommunene, sier klima- og forurensingsdirektør Ellen Hambro.