Mye gravearbeid i Trondheim

Etter at jernbanesporet ble lagt om forrige helg, har det vært full aktivitet med gravearbeider rundt Lademoen stasjon i Trondheim., skriver vegvesen.no

Jernbanebrua over Skippergata er allerede borte vekk, og området rundt Lademoen stasjon og Strandvegparken er ikke til å kjenne igjen. Flere gravemaskiner har vært i sving i uka som gikk, for å gjøre klart til spunting etter påsken.

Strindheimtunnelen blir bygd i betong gjennom løsmasser fra Nyhavna til Møllenberg. Resten blir fjelltunnel fram til Nidar der det igjen blir betongtunnel de siste hundre meterne. Det er varierende hva slags grunnforhold det er der hvor betongtunnelen i vest skal bygges. Den vestligste delen ved Nyhavna blir bygd gjennom sand og strandsedimenter, den delen som går gjennom Strandvegparken langs Dyre Halses gate er i våt leire, mens fra Innherredsvegen og gjennom Møllenberg er det kvikkleire. Derfor bruker man ikke den samme metoden i hele området.

Deler av Strandvegparken stenges

For å få plass til en god sikkerhetssone rundt anleggsområdet blir deler av Strandvegparken gjerdet inn. Det betyr at parken blir litt forminsket, men benkene fra dette området blir flyttet til østenden av parken nå i anleggsperioden. Vi håper på tålmodighet de neste årene, og gleder oss til at Strandvegparken blir utvidet når betongtunnelen er ferdig bygd. Det er ikke helt klart hvordan parken vil se ut, men noen av forslagene vi jobber videre med er blant annet grusbane til ballspill og skatepark.

Kort om fremdriften i Dagsone vest;

•Vi begynner arbeidet helt i vest mot Nyhavna og bruker tradisjonell HZ - spunt med AZ - spunt som forsterkning (lange stålpaneler som føres ned i bakken). Dette arbeidet vil fortsette frem til sommeren.

•Betongarbeidene med blant annet bygging av ny jernbanebru ved Skippergata starter i mai - juni.

•De fem verneverdige trehusene på Møllenberg flyttes i juni-juli.

•Når mesteparten av spuntarbeidene i vestenden er ferdig, starter vi med kalk- og sementpeling. Dette er for å stabilisere leira før man graver ut den rundt 10 meter dype byggegropa ved Strandvegparken.

•Stålrørspunt i kvikkleira på Møllenberg starter i høst. Det er en helt ny metode som er spesialutviklet for bruk på Møllenberg.

•Trafikken på Innherredsvegen ved rundkjøringen på Solsiden flyttes i november over på en midlertidig bru omtrent på samme sted som vegen går i dag. Denne brua får også eget gang- og sykkelfelt. I en midlertidig situasjon må vegen legges litt om for å få etablert spunt og den midlertidige brua.

Les mer og se flere bilder her:

http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Siste+nyheter/Vis?key=128725