Etterlyser et jernbanesystem som virker

Igjen var det jernbanenettet – og igjen sto alt bom stille. Nå etterlyser Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) et system som virker.

Høyre krever ekstern jernbanegransking

Direktoratet for sivilt beredskap bør lede en ekstern gransking av beredskapen i Jernbaneverket, mener Høyre. Togstansen mandag kveld var helt uvirkelig, mener partiet.

– Det er uvirkelig at én feil ett sted kan lamme hele Transport-Norge. Dette må aldri skje igjen, og det eneste fornuftige er at det iverksettes en ekstern gransking av Jernbaneverket under ledelse av DSB, sier Ingjerd Schou, jernbanepolitisk talsperson i Høyre

Hun er overrasket over at Jernbaneverket ikke hadde fungerende reserveplaner da feilen oppsto. Det må bety at infrastrukturen, systemene og rutinene til Jernbaneverket ikke er gode nok, hevder hun.

Schou viser til at Høyre tidligere har foreslått et vedlikeholdsfond på 50 milliarder kroner, hvor store deler av avkastningen skal gå til vedlikehold av jernbanen.

– Jeg vil tro at Jernbaneverket kunne ha forhindret dette hvis de hadde hatt mer penger å bruke, sier Schou.

Mandag kveld sto togene i hele landet stille i tre timer på grunn av en kortslutning og brann i en datasentral ved operasjonssentralen i Trondheim.

– I lys av det som skjedde mandag, er det tydeligvis et forbedringspotensial, sier avdelingsdirektør Per Brekke i DSB.

Han mener det er viktig å tenke på alternative løsninger, uansett hvilken transportform det dreier seg om.

– De sårbare områdene må avdekkes og reduseres, sier han og understreker at back-up-systemene er av stor viktighet.

Lukket mobilnett

Da hovedsystemet falt ut ved operasjonssentralen i Trondheim mandag, virket ikke reserveløsningen eller det såkalte back-up-systemet.

– Vi avventer en rapport som kan gi oss årsaken til det, sier pressevakt Kjell Bakken i Jernbaneverket.

Feilen i det lukkede mobilnettet GSM-R mandag kveld gjorde at toglederne ikke fikk kontakt med togførerne, og regelverket sier da at all togtrafikk skal stanses.

Nytt reservesystem

– Det har aldri skjedd før at hele systemet er nede, og det overrasker meg at noe slikt kunne skje, sier informasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket til NTB.

Han opplyser at operasjonssentralen i Trondheim nå ønsker enda et reservesystem i drift i tilfelle de etablerte systemene skulle svikte.

Etter Åsta-ulykken ble det innført et nytt mobilsystem som skal fungere i alle situasjoner, også inni tunneler. Når dette er slått ut, har ikke togene lov til å kjøre.

Feilen oppsto like etter klokka 18.30, og først 21.15 kom togtrafikken i gang igjen.

10.000 rammet

NSB regner med at rundt 10.000 passasjerer ble rammet av togstansen mandag, som omfattet 140 av NSBs togavganger, opplyser informasjonssjef Preben Colstrup. I tillegg kommer tog fra andre selskaper.

Togpassasjerene kan søke om erstatning for halve togbilletten når forsinkelsene er på over en halvtime, eller over en time for strekningene mellom storbyene. NSB har ingen anslag over hvor store erstatningskrav de kan vente seg, sier Colstrup.

– Dette får vi ta etter hvert som de kommer inn. Passasjerer har en frist på måneder for å fremme slike krav, og NSB har fire ukers frist på å behandle dem. Dermed er vi kommet langt utpå sommeren før vi har noen endelig oversikt, sier Colstrup til NTB.