Kvalitetsutvalget og fagopplæring

For et halvt år siden leverte utvalget for kvalitet i grunnopplæringen sine forslag til regjeringen. Utvalget ble ledet av Astrid Søgnen, som er direktør for skoleetaten i Oslo kommune. Utvalget foreslår blant annet en ny modell for videregående opplæring, hvor dagens 15 grunnkurs erstattes med 8 utdanningsprogrammer.

Elektrofagene har i dag en søkning på cirka 5000 elever hvert år. Utvalget foreslår å legge disse fagene til det nye utdanningsprogrammet for Industriell produksjon og teknikk. Hvis forslaget gjennomføres vil nær halvparten av alle som tar fagopplæring i Norge gjennomføre det samme utdanningsprogrammet. Bransjene for tekniske installasjoner i Norge frykter at utvalgets forslag vil føre til altfor stor bredde i utdanningsprogrammet for industriell produksjon og teknikk. Den teoretiske skoleringen øker, mens den yrkesfaglige spesialiseringen svekkes. For å unngå svekket fagopplæring, må de foreslåtte utdanningsprogrammene suppleres med et eget utdanningsprogram for elenergi og datateknisk infrastruktur. LO, NHO og Tekniske Entreprenørers Landsforening står sammen om dette forslaget, som har flere begrunnelser: * Norge har gjennom generasjoner prioritert elektrisitet som primærenergi. Elenergi er alene om en landsdekkende infrastruktur, og er fundamentet for norsk industri og verdiskapende virksomhet. Etterkrigstidens bygningsmasse har alt overveiende elektrisitet som primær energikilde, ikke minst til oppvarming. * Samfunnet har behov for forsyningssikkerhet, personsikkerhet og sikkerhet for materielle verdier. Fagpersoner som rekrutteres etter dagens videregående opplæring innen elektro, elektronikk- og datafag er underlagt ulike forskrifter, sertifiserings- og kvalifikasjonskrav for å arbeide på elektriske anlegg og utstyr, og på kommunikasjonsanlegg. * Oppbygging av et bredbåndsnorge med økt satsing på IKT både i skole og samfunn, fokuserer vanligvis brukerkompetanse og softwareteknologi. TELFO peker på forutsetningene i form av fysisk infrastruktur med føringsveier nasjonalt og globalt. Bygging, service, drift og vedlikehold av teknisk utstyr krever fagarbeidere som tilfredsstiller de høyeste krav til kompetanse innen elenergi og datateknologi. Innstillingen fra Søgnenutvalget behandles for tiden i Utdannings- og forskningsdepartementet. I løpet av våren 2004 kommer regjeringen til Stortinget med en stortingsmelding for videre behandling av grunnopplæringen. Det er avgjørende for norsk næringsliv at reformarbeidet ivaretar behovet for det som har vært hovedoverskrift på prosessen: Kvalitet. Fagopplæringen må fortsatt sikres en solid plattform, til beste for eleven, næringslivet og samfunnet.