Volvo solgt til kinesiske Geely

Avtalen om salg av svenske Volvo Personvagnar fra Ford til Geely ble undertegnet søndag. Bilmerket skal forbli svensk, lover den nye eieren.

 

Salgsavtalen kommer etter nærmere to års forhandlinger mellom Volvos amerikanske eier Ford og kinesiske Geely. For Ford frigjør salget midler til satsing på selskapets hovedmerker i USA.

– Zhejiang Geely Holding Group har sikret seg den finansieringen som kreves for å sluttføre avtalen, hvor Volvo Personvagnar er verdsatt til 1,8 milliarder dollar, sa Booth etter at avtalen var undertegnet.

Geely har dermed sikret seg Volvo for langt mindre enn summen på 6,5 milliarder dollar som Ford måtte ut med da selskapet kjøpte Volvo i 1999.

Forblir svensk

Salgsavtalen ble undertegnet av Fords økonomidirektør Lewis Booth og Geelys eier Li Shufu med Kinas industriminister Li Yizhong og Sveriges næringsminister Maud Olofsson som vitner.

– I dag er en milepæl i Geelys historie, sier Li Shufu.

Ifølge Li skal Volvo fortsatt være et selvstendig selskap med hovedkvarter i Göteborg. Geely vil bevare og styrke Volvos velkjent varemerke, forsikrer han.

– Varemerket vil forbli tro sine kjerneverdier når det gjelder sikkerhet og moderne skandinavisk design.

Geely varsler at selskapet vil beholde Volvos produksjonsanlegg i Sverige og Belgia og samtidig utrede muligheten for å produsere Volvo-biler for det kinesiske markedet ved nye anlegg i Kina.

Blandede følelser

Salget skal sluttføres i tredje kvartal i år. I tillegg til salgsavtalen er det inngått avtaler om rettigheter, innkjøp og forskning og utvikling.

Ifølge Lewis Booth var ikke søndag kun en gledens dag.

– Det er litt sørgelig i dag også. Jeg er svært glad i Volvo, sa han til det svenske nyhetsbyrået TT.

Ifølge Booth har forhandlingene om salget vært harde. Avtalene som er undertegnet, er flere tusen sider lange og svært sammensatte, påpeker han.

At det svenske bilmerket nå blir solgt for 1,8 milliarder dollar, mener han er rimelig med tanke på de vanskelige tidene i verdensøkonomien.

– Det var en annen verden for elleve år siden, sier Booth.

Takket de ansatte

Volvo har i dag rundt 22.000 ansatte. De ansatte i selskapet har vært skeptiske til salget av frykt for nedbemanning, men stilte seg bak salget etter å ha blitt informert om Geelys planer.

Volvos administrerende direktør Stephen Odell takket søndag de ansatte for samarbeidsviljen.

– Alle har vært fantastiske og samarbeidsvillige og arbeidet mot et felles mål, sa han.

Ifølge klubbleder Mikael Sällström i IF Metall forholder de ansatte seg fortsatt avventende til handelen.

– Jeg vil ikke kalle det uro, men vi føler vel en viss usikkerhet. Det blir et stort arbeid å informere medlemmene om handelen, sier han.

Vil øke produksjonen

Volvo har nå planer om å øke produksjonen til 390.000 biler i år, i stedet for 340.000, som selskapet tidligere hadde planlagt. Sällström håper det vil bety at folk får tilbake arbeidsplassene sine.

– Vi håper sterkt at folk kan få stillingene sine tilbake. Geely kjøper i alle fall et selskap som begynner å tjene penger igjen, sier Sällström.

Göteborgs bystyreleder Anneli Hultén sier hun ikke er bekymret.

– Jeg tror dette kan bli bra for Göteborg og for Volvo. Jeg tror ikke arbeidsplasser her i Göteborg er truet, sier hun.