Studieplasser for lærere står tomme

Studieplasser står tomme fordi lærere ikke har søkt på videreutdanning. Bare tre av fem plasser er fylt.

 

1.600 lærere har søkt på 2.500 ledige plasser til videreutdanning i matematikk og språk, skriver Aftenposten.

– Jeg er skuffet over at det ikke er større interesse. Studieplassene vil gi lærerne 60 studiepoeng. Jeg håper noen vil vurdere tilbudet en gang til for å skaffe seg mer kompetanse, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV).

Hver femte lærer som underviser i matematikk på ungdomsskolen, har ingen formell utdanning i faget. Situasjonen skal ifølge Aftenposten ikke være bedre i fremmedspråkene.

På oppfordring fra skoleeiere har universiteter og høyskoler skreddersydd forskjellige studieopplegg der behovet for kunnskap er størst.

Utdanningsforbundets nestleder Ragnhild Lied sier det er beklagelig at ikke flere har søkt.

– Dette er et opplegg som kan bidra til at lærerne får ordentlig fordypning i matematikk og språk, akkurat som man har etterlyst i grunnskolen, sier hun.

Lied mener det er flere grunner til det lave søkertallet.

– Da vi undersøkte i fjor, viste det seg at mange kommuner ikke var villige til å legge til rette for videreutdanning. I år har vi mottatt enkelte bekymringsmeldinger fra våre tillitsvalgte om det samme, sier hun.