Løpske godsvogner hadde større fart enn antatt

Foreløpige beregninger anslår at godsvognene kan ha holdt opp mot 140 km/t da de raste inn på Sjursøya i Oslo tidligere denne uken.

 

Fakta om godstogulykken på Sjursøya

* Tre menn mistet livet da 16 godsvogner uten kontroll krasjet på Sjursøya ved 13-tiden onsdag 24. mars.

* Ytterligere tre personer ble skadd i ulykken. Tilstanden til en 35 år gammel kvinne er fortsatt ustabil.

* Vognenes ukontrollerte ferd startet fra godsterminalen på Alnabru. Sporbremsen som holdt vognene løsnet, og de rullet forbi en sporveksel som kunne penset dem inn på et blindspor og stoppet dem.

* Toppfarten underveis er beregnet å ha vært mellom 90 og 140 kilometer i timen. Farten var høyest før vognene kom inn på terminalområdet på Sjursøya.

* På Sjursøya braste vognene gjennom et terminalbygg og sporet av. Flere av dem havnet i sjøen.

* Sjursøya er et fullt utbygget laste- og losseanlegg og er Østlandets viktigste oljeterminal.

* I tillegg til befaring, foretok Havarikommisjonen torsdag en gjennomkjøring av ulykkesstrekningen.

Foreløpige beregninger fra Statens Havarikommisjon for transport viser at de 16 løpske vognene kan ha trillet raskere enn de 80-100 km/t politiet først trodde var topphastigheten, skriver Aftenposten.no

– Spesielt fra Bryn stasjon og ned mot Loenga går det bratt utfor. De foreløpige beregningene gir da en hastighet på 90-140 km/t, sier havariinspektør Hans Bjørnseth.

400 tonn og 400 meter

Deler av hendelsesforløpet har blitt rekonstruert inne på terminalen på Alnabru. Utover det ligger tekniske beregninger til grunn for det nye anslaget. Farten skal ha variert mye og var trolig høyest før vognene endte opp på Sjursøya på sin ville ferd fra Alnabru.

De 16 vognene veide til sammen rundt 400 tonn og det lokomotivløse toget var drøyt 400 meter langt. Fordi de var uten last, hadde vognene lavt tyngdepunkt og forsøkene på å stoppe dem ved å velte dem var derfor forgjeves, forklarer Bjørnseth.

Fortsetter arbeidet mandag

Søndag tok Havarikommisjonen en pause i arbeidet, men vitneavhørene og de tekniske undersøkelsene tas opp igjen mandag.

– Det blir nok litt forminsket styrke de nærmeste dagene. Påsken kom litt ubeleilig midt oppi dette. Men selv om vi tar en pause i det praktiske arbeidet i helligdagene, kommer nok dette til å kverne i bakhodet på flere, i hvert fall på meg, sier Kurt A. Olsen i Havarikommisjonen til NTB.

Olsen sier den nærmeste tiden vil bli brukt til å hente inn mer informasjon og komplettere det de allerede vet.

– Når vi samles igjen etter påske, blir det lange dager med å systematisere opplysningene vi har fått inn, sette dem i sammenheng og opp mot hverandre. Det er den vanlige gangen i slike saker, forklarer Olsen. Han understreker at målet fortsatt er å kunne komme med noen svar innen ca. 30 dager.

Fortsatt ustabilt for skadd kvinne

Så langt har granskingen avslørt at den tragiske ulykken skjedde som et resultat av at flere sikkerhetsforanstaltninger sviktet. Blant annet løsnet sporbremsen som skulle holde vognen på plass. Hvorfor dette skjedde, er foreløpig ikke klarlagt.

Vognene passerte også en sporveksel som normalt skulle ført dem inn på et blindspor og inn i en grushaug på Alnabru. Alle innstillingene fra sporvekslene er lagret elektronisk.

Tre menn mistet livet i ulykken onsdag ettermiddag. Tre personer ble skadd. For en 35 år gammel kvinne er det snakk om alvorlige skader, og den siste oppdateringen fra Oslo universitetssykehus, Ullevål, er at tilstanden hennes fortsatt er ustabil.