Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Vossapakko status mars 2010

Publisert: 25.03.2010 18:05. Sist endret: 27.11.2013 19:24.

Veidekke entreprenør as ét seg inn i Tunsbergtunnelen frå begge endar, og når nyvegen er ferdig utanom og under Skjervet skal ”den gamle” og krokete få ein fin rasteplass med utsyn, skriv vegvesen.no.

 

  • Hareide om avlysning av konkurranse for ny togtunnel: - Beklagelig situasjon

  • Stortingspolitikere ut mot kontraktsavlysning: - Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen

  • Den siste kneika?

  • Innlegg: Ny dom fra Høyesterett - full seier til utbygger i sak om utbedring av fellesareal

Nettleder

Den siste kneika?

Les også:

  • NTP-lekkasjene kommer tett
  • Nå skal det bli nye baner
  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Hareide om avlysning av konkurranse for ny togtunnel: - Beklagelig situasjon
  • Stortingspolitikere ut mot kontraktsavlysning: - Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen
  • Den siste kneika?
  • Innlegg: Ny dom fra Høyesterett - full seier til utbygger i sak om utbedring av fellesareal
  • NHO venter kraftig fall i hjemmekontorbruk etter pandemien
  • Verdensarvområder i Norge får 65 millioner kroner
  • Færre fusjoner enn ventet i 2020
  • Mann i 60-årene død etter alvorlig arbeidsulykke i Bergen
  • Disse seks vil bygge E39 Betna - Hestnes
  • Syv vil ha den første store Rogfast-kontrakten
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

NCC utvikler studentboliger i samspill med SiO

Flere kontrakter

  • Peab bygger nytt travanlegg i Trøndelag
  • LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene
  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorByggeindustrien

Anlegget er i rute og ca. 60 mann frå hovudentreprenør med underentreprenørar er i sving.

Tunsbergtunnelen

Frå austre enden av tunnelen (Granvin-sida) har dei sprengt seg 250 meter inn i fjellet og på vestre enden er tunnelen no 450 meter lang. Etter planen skal dei to løpa møtast inne i fjellet til gjennomslag på tampen av 2010. Tunneldrivinga går med tre skift, så her er arbeid heile døgeret.

I Tunsbergtunnelen vert stigninga 5,07%. Nye forskrifter på utforming av tunnelar har sett maksimalt 5 % stigning dersom det ikkje vert bygd forbikøyringsfelt.

Prosjektet søkte Vegdirektoratet om å fråvika dette kravet m.a. fordi kostnadene ikkje står i forhold til forventa trafikkmengde. Denne nye løysinga vart uansett ei stor forbetring i høve til tidlegare godkjende planar med to kortare tunnelar på strekninga.

Fråvik vart innvilga etter at det vart laga ein risikoanalyse utarbeidd av eksterne konsulentar. Då den nye løysinga gir slakare stigning enn opprinneleg planlagt – og godkjend, fann ikkje Vegdirektoratet grunn til å krevje forbikjøringsfelt. Det vil vere mulig å køyre forbi i tunnelen slik den no vert bygd.

Peling i myr

Ved Svelgane skal vegen krysse ei myr der det er opp mot 50 meter ned til fjell. For å få stabilt underlag for vegen, vert det her ramma ned 250 betongpelar – dei lengste på 45 meter.

På toppen av desse skal det støypast såkalla ”pelhattar” i betong, kvar på 1,5x1,5 meter. Så skal det leggast jordarmering og duk før tunnelmassar og pukk skal danne sjølve vegkroppen.

Ved Mønshaugen

Fjellknausen som ein har køyrd rundt i alle år er no sprengd vekk og ein kan sjå konturane av ny og slakare trasé. Det er dessutan fylt tunnelmassar på nedsida av eksisterande veg og anleggsarbeida på strekninga ned mot Palmafossen er i full gang.

Arbeida har ført til problem for dei som brukar gang-/sykkelvegen fordi denne måtte stengast på fleire stader. Dei mjuke trafikantane er no vist til å ferdast på riksvegen, og fartsgrensa er sett ned til 40 km/t.

- Eg vonar dette ikkje vil føre til for store ulemper for trafikantane, seier prosjektleiar Lars Magnar Røneid, som oppmodar til aktsam ferdsel.

Nøkkelord:

Anlegg, Arkitekter/Rådgivere, Arkitekter, Rådgivere
 

Hareide om avlysning av konkurranse for ny togtunnel:
- Beklagelig situasjon

 

Bane NOR avlyser konkurranse for ny togtunnel i Oslo:
- Har kastet bort tid og krefter

 

Reagerer kraftig på kontraktsavlysning:
- En skandale som Hareide må rydde opp i

 

Stortingspolitikere ut mot kontraktsavlysning: - Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen

Mann i 60-årene død etter alvorlig arbeidsulykke
i Bergen

Annonsørinnhold
 

Vil bli kvitt sinkestempelet
- lanserer bygge-bransjens TED-talks


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen