Mosti sporer av

Audun Lågøyr, direktør kommunikasjon og næringspolitikk i BNL, mener nestleder Geir Mosti i Fagforbundet sporer fullstendig av når han sier at OPS er å kaste bort fellesskapets penger.

– Han ser helt bort fra at de tre OPS -prosjektene vi har hatt har ført til at veiene er ferdige på halvparten av tida og dermed gitt store samfunnsøkonomiske gevinster, sier Lågøyr.

Han mener Mosti går i den fella som flere andre har gjort den siste tida og gjør OPS kun til et spørsmål om finansiering.

– Det er riktig at det er dyrere for private enn det offentlige å låne penger tilbygging av vei og bane, men kontraktsformen har gitt store samfunnsgevinster, sier Lågøyr.

Skuffet over finansministeren

Lågøyr er også skuffet over at også finansminister Sigbjørn Johnsen kun fokuserer på penger rundt OPS innen veiutbygging.

– Jeg er enig i at private aktører ikke nødvendigvis skal finansiere utbygginger, men det må være et prinsipp å utnytte midlene på en best mulig måte. Faktum er at de tre OPS-utbyggingene vi har hatt på veisiden har gitt dobbel så raskt utbygging av strekningene enn vi ellers ville fått. Det har vært noen uenigheter om det har vært billig eller ikke, men de samfunnsøkonomiske gevinstene er helt klare, sier Lågøyr

Han mener finansminister Johnsen burde lyttet mer til den gamle fylkesmannen i Hedmark når han snakker om veibygging.

Drift og vedlikehold

Mosti hevder også at drift og vedlikehold av veinettet har blitt dårligere som følge av konkurranseutsettingen.

– Dette er med respekt å melde udokumenterte påstander. For det første er det så å si kun driftsoppgaver som ligger i funksjonskontraktene. Vedlikeholdet er forsømt i en årrekke og det har lite med funksjonskontraktene å gjøre. For det andre gir ikke rapporten fra Riksrevisjonen grunnlag for så bastante konklusjoner som Mosti trekker opp, slår Lågøyr fast.

I rapporten er det henvist til at Statens vegvesens folk mener at det er mangelfullt utførte oppgaver i mange kontrakter.

– BNL vet at det fra tid til annen har skjedd, men Riksrevisjonen skriver på side 9:

”Rapporteringa gir ikkje systematisk informasjon om kvaliteten på driftsarbeidet til entreprenørane.

Det manglar dermed grunnlag for å vurdere om drifta er utført i samsvar med fastsette standardar, og for å samanlikne kvalitet mellom forskjellige kontraktar, entreprenørar og distrikt.” Under vurderinger avslutningsvis i rapporten stiller bare Riksrevisjonen spørsmål ved om det har vært godt nok, men trekker ingen konklusjoner i motsetning til det Mosti gjør, utdyper Lågøyr.

Lågøyr viser videre til at Mosti hevder at det ikke har vært konkurranse om kontraktene.

– En undersøkelse BNL har gjennomført viser at det er om lag tre tilbydere pr kontrakt. I et marked med en kunde er det ofte tilstrekkelig og konkurransen mellom de store aktørene er sterk. En kan jo spørre seg om SAS opplever at det ikke er konkurranse på innenlandsflygninger fordi det bare er Norwegian som konkurrerer på de samme strektningene? God konkurranse kan ikke bare være spørsmål om antall tilbydere, men et spørsmål om type marked og kompetanse hos bedriftene, avslutter Lågøyr.