Havarikommisjonen: Svært sjeldent tilfelle

Det er svært sjeldent at togvogner river seg løs uten at nødbremsen setter inn, ifølge avdelingsdirektør Kurt A. Olsen i Havarikommisjonen.

– Dette skal rett og slett ikke skje, sier han.

Olsen, som er leder for jernbaneavdelingen i Statens Havarikommisjon for Transport, var onsdag ettermiddag på plass på Sjursøya for å observere skadene etter godstogulykken.

– En sak som dette, hvor en rekke vogner tilsynelatende har slitt seg løs fra et stillestående togsett, er svært sjelden. Jeg kan ikke komme på en lignende situasjon tidligere i Norge, sier Kurt A. Olsen til NTB.

Luftsystem

Han forklarer at togvogner har en nødbremsfunksjon som normalt skal tre inn når vogner begynner å rulle av seg selv. Togvogner har et system hvor et lufttrykk holder bremseklossene vekk fra hjulene.

– Men hvis en vogn begynner å rulle, sliter den av luftslangen som går gjennom hele togsettet, slik at hele lufttrykket forsvinner. Da skal normalt bremsene gå på for fullt, sier Olsen.

– Dette er en svart dag for jernbanen. Noe slikt skal rett og slett ikke skje.

100 kilometer i timen

De foreløpige meldingene tyder på at vognene slet seg løs på CargoNets anlegg på Alnabru, 7-8 kilometer fra Sjursøya.

– Det er en stor høydeforskjell ned derfra. Det er foreløpig vanskelig å anslå hvilken fart togvognene kan ha hatt, men det var nok nærmere 100 kilometer i timen, sier Olsen.

Havarikommisjonens tre medarbeidere på stedet jobber seg nå bakover fra treffstedet. De skal også undersøke hvorfor bommene over jernbanelinjen ikke var nede, som vitner har meldt om til Aftenposten.no.

– Vi vil gjennomgå hele sporet og også undersøke hvordan sporsystemet har vært koblet som har gjort at de kunne rulle helt ned hit. Etter hvert vil vi også undersøke startstedet på Alnabru, sier avdelingsdirektøren til NTB.