Hever de siste godsvognene

Arbeidet med å heve de to godsvognene som havnet utenfor kaikanten på Sjursøya i Oslo onsdag, er i full gang torsdag morgen.Tre menn er bekreftet omkommet etter ulykken, og to menn og en kvinne er innlagt på Oslo universitetssykehus Ullevål. Tilstanden var onsdag kveld alvorlig og ustabil for kvinnen på 35 år.

 

Fakta om Sjursøya

* Sjursøya er en halvøy som ligger i havnebassenget i Oslo i Bydel Nordstrand og utgjør en sentral del av Sydhavna. Halvøya grenser til Kongshavn i nord og til Ormsund i sørøst. Atkomst skjer via en avkjøring på Mosseveien.

* Sjursøya er fullt utbygget med laste- og losseanlegg, og er Østlandets viktigste oljeterminal.

* Sjursøya ble tatt i bruk til havneformål fra 1921. Øya ble etter hvert planert og gjort landfast. (Kilde: Wikipedia, Store norske leksikon)

Fakta om alvorlige togulykker i Norge

* 5. februar 2000: Fire ungdommer omkom og en ble hardt skadd da bilen de satt i ble påkjørt av toget på en planovergang like øst for Egersund.

* 1. februar 2000: En 22 år gammel kvinne omkom da bilen hennes ble påkjørt av toget mellom Tønsberg og Barkåker i Vestfold.

* 4. januar 2000: 19 mennesker omkom da to tog kolliderte ved Åsta på Rørosbanen.

* 17. desember 1998: 38 mennesker ble innlagt på sykehus da dagtoget fra Bodø til Trondheim sporet av. Tre vogner veltet og en ble «hengende» i luften etter at elven hadde gravd seg vei under skinnegangen.

* 19. september 1998: Fem ungdommer omkom i en kollisjon mellom et tog og en personbil på en planovergang på Gol i Hallingdal.

* 3. oktober 1993: Fem mennesker omkom da lokaltoget fra Ski kolliderte med et skiftelokomotiv på Nordstrand stasjon i Oslo. Lokføreren på skiftelokomotivet ble senere tiltalt og dømt.

* 18. januar 1991: To befalsskoleaspiranter mistet livet da tre jernbanevogner sporet av ved Bjorli stasjon på Raumabanen. Fem personer ble skadd i ulykken.

* 16. april 1990: To passasjerer og tre NSB-ansatte omkom da to persontog kolliderte mellom Skøyen og Lysaker utenfor Oslo. Over 30 personer ble skadd. Årsaken til ulykken var at lokføreren på det ene toget fikk et illebefinnende og kjørte på rødt. (Kilde: NTB)

– Ryddemannskapene har begynt å heve de to godsvognene. De skal deretter fraktes tilbake til Alnabru for nærmere undersøkelser, sier operasjonsleder Vidar Hjulstad i Oslo politidistrikt til NTB.

Hjulstad opplyser samtidig at det ikke er funnet flere omkomne eller skadde personer mens oppryddingsarbeidet har pågått natt til torsdag. På kvelden onsdag startet rivingen av restene av terminalbygget som godsvognene raste gjennom før de havnet i sjøen.

Meningen var å sikre ulykkestomten slik at politiet kunne gjennomsøke den på jakt etter flere skadde eller omkomne.

Mange mangler

Direktør Erik Johnsen i Statens jernbanetilsyn sier til NRK at ingen av togselskapene tilsynet har kontrollert de siste årene, oppfyller reglene for sikkerhet.

– Vi har så å si avvik i alle revisjonsrapportene jeg har vært med på. Det vil si at kanskje ett eller to selskap siden 2002 ikke har fått avvik, sier han.

Statens jernbanetilsyn har ved flere anledninger kontrollert CargoNet, selskapet som eier vognene som løp løpsk. Senest for ett år siden fikk selskapet pålegg om å bedre opplæringen av ansatte og være ekstra oppmerksom på bremsene på godstogene sine.

Manglene som ble påpekt, skal ikke kunne sees i sammenheng med onsdagens ulykke, men Johnsen mener selskapene i bransjen gjør en for dårlig jobb med sikkerheten.

Gransker skiftelokomotiver

VG skriver torsdag at politiet vil undersøke to skiftelokomotiver fra selskapet CargoNet. Ifølge avisen skal havarikommisjonens foreløpige teori være at noe gikk galt da ett av lokomotivene flyttet på vognstammer, som hver veier 35 tonn uten last.

Til Dagbladet sier Havarikommisjonens Kurt A. Olsen at sporbremsen løsnet da den siste vognen ble hektet på togsettet.

– Den siste vogna, vogn nummer 16, ble hektet på av et skiftelokomotiv. Lokomotivet trakk seg ut, og vogna hang fast til de 15 andre. Men kort tid etter løsnet sporbremsen og vognene begynte å rulle, sier Olsen.

CargoNet har selv meldt om flere mindre ulykker ved skifting av vogner de siste årene.

Senest i januar i år var det en ulykke i Trondheim der et vognsett hoppet av enden på togsporet og tok med seg et gjerde før det fortsatte ferden 50-60 meter mot et lagerbygg. Vognene braste rett inn gjennom en port og stoppet ikke før endevognen traff betongmuren inne i bygningen. Også disse vognene tilhørte CargoNet.

Drivstoffmangel på Gardermoen

Ulykken på Sjursøya kan føre til drivstoffmangel for flyene på hovedflyplassen på Gardermoen.

Flybensin fraktes nemlig normalt på tog fra Oslo havn til flyplassen. Nå som jernbanesporet i havneområdet er stengt, må flybensinen fraktes i tankbiler.

Havnedirektør Anne Sigrid Hamran sier ifølge NRK at det er usikkert om tankbilene vil klare å dekke behovet.

Kaotisk åsted

– Det var et kaotisk åsted, sier politiets innsatsleder Thor Langli, som var en av de første som kom til Sjursøya havneterminal noen minutter etter at operasjonssentralen ble varslet klokken 13.15 onsdag ettermiddag.

Da hadde toglederen ved Oslo Sentralstasjon fulgt den ville ferden i noen minutter allerede, og angivelig forsøkt å stanse det mange hundre tonn tunge toget.

Kritisk skadd

Dramaet startet med at et godstog med 16 vogner løsnet ved terminalen på Alnabru, rundt åtte kilometer nord for Sjursøya. Toget trillet førerløst nedoverbakke og økte stadig i hastighet før det raste forbi Oslo Sentralstasjon og inn på kaiområdet.

Der mistet tre menn livet, en kvinne på 35 år ble kritisk skadd mens skadeomfanget for to menn på henholdsvis 65 og 40 år ble beskrevet av Ullevål sykehus som uavklart onsdag kveld. En åttende person ble lettere skadd.

Påkjørt ytterst

Innsatslederen forteller at ni-ti vognsett sporet av ved tankanlegget der de gjorde en del skade.

– Resten av godstoget endte i bufferen ytterst der sporet stopper. Denne ble revet løs. Toget tok med seg flere biler, både store og små. Vi vet ikke hvor mange. Også en bygning ble truffet. To av vognene endte på sjøen. Det var i dette området personskadene og dødsfallene skjedde, sier Langli til NTB.

Politiet ville onsdag kveld ikke opplyse om hvor de omkomne og de skadde jobbet.

Ikke autobrems

Hvordan et godstog uten lokomotiv kunne settes i bevegelse fra landets største godsterminal, kunne ingen instanser si noe om onsdag kveld.

Men direktøren Erik Ø. Johnsen i Statens jernbanetilsyn fastslår overfor NTB at de automatiske luftbremsene settes ut av kontroll når det pågår skifting av vogner på en godsterminal.

– Når lokomotivet ikke er tilkoblet, er det heller ikke automatisk nødbremsing på vognene. Det er helt i samsvar med gjeldende forskrifter, sier Johnsen.

Mystisk

Avdelingsdirektør Kurt A. Olsen i Havarikommisjonen slår fast overfor NTB at det er «svært sjeldent» at togvogner river seg løs.

– Dette er en svart dag for jernbanen, sier han til NTB.

Politiets etterforskningsleder, seksjonsleder Gro Smogeli, avviste under politiets pressekonferanse onsdag å lufte teorier:

– Mulige årsaker blir et tema for etterforskningen. Vi kan ikke spekulere, sa hun.

Godstoget ble operert av CargoNet, et selskap som dels er basert på det gamle NSB Gods. Deres informasjonssjef Bjørn I. Wist sier til NTB at de samarbeider med Havarikommisjonen, politiet og andre instanser for om mulig å finne årsaken.

Katastrofe

Stabsleder Johan Fredriksen i Oslo politidistrikt understreker at ulykken er dypt tragisk og svært alvorlig.

– Dette berører mange mennesker, både de som har mistet sine kjære, de som har sine kjære på sykehus og alle som skal jobbe videre etter ulykken, sa han da han avviste å svare på om godstoget kunne ha brast inn på Oslo Sentralstasjon eller truffet et persontog på sin ferd – med de katastrofale følger det ville medført.

Begrense skader

Ifølge NRK kunne toglederen ved trafikkstyringssentralen følge toget, og de skal også ha forsøkt å bruke sporveksel for sende vognene inn i en mur ved Loenga. Når det ikke gikk, konsentrerte de seg om å hindre at vognene traff andre tog eller endte på Oslo S.

– Dette vil bli tema for etterforskningen, sier Smogeli.

Johan Fredriksen sier at politiets inntrykk så langt er at alle instanser har gjort det som har stått i deres makt for å begrense skadene når toget først var i bevegelse.

Onsdag kveld var teknikere og medlemmer av Havarikommisjonen i gang med åstedsundersøkelser på Alnabru. Samtidig avhørte politiet vitner som var på jobb da toget begynte å rulle. Ingen av de avhørte hadde onsdag noen annen status enn vitner, opplyser Oslo politidistrikt til NTB.