KS ønsker nye finansieringsformer for vei

Dagens system for finansiering av samferdselssektoren er uegnet for å nå målet om et effektivt transportsystem, mener KS.

Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon KS slutter seg til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppas (Sp) ønske om å se på nye finansieringsformer for økte investeringer i jernbane og veinett.

– Det er udelt positivt at samferdselsministeren nå åpner for flere finansieringsmuligheter, sier KS-direktør for interessepolitikk, Helge Eide.

Han mener dagens system for finansiering av samferdselssektoren er uegnet for å nå målet om et effektivt, tilgjengelig og miljøvennlig transportsystem.

– Resultatet av bevilgninger som kommer stykkevis og delt over statsbudsjettet er klattvis utbygging av jernbane- og veinett, over altfor lang tid, sier Eide.

Behov for nytenkning

KS-direktøren viser til at veimyndighetene har brukt 25 år på E39 mellom Sandnes og Stavanger, samtidig som motorvei mellom Kristiansand og Grimstad ble bygger på to år gjennom alternative finansieringsformer og samarbeid mellom offentlig og privat sektor (OPS).

– Det viser at det er behov for nytenkning om måten samferdselsprosjekter blir realisert på, sier Eide.

Han viser til at fylkene i år fikk overført ansvar for 17.000 kilometer vei fra staten.

Større handlefrihet

– Det betyr at fylker og kommuner har fått et langt større ansvar for veistandarden i Norge. Jernbaneverket, Statens vegvesen og fylkene/regionene må som bane- og veieiere gis større handlefrihet til å løse sine oppgaver. Investeringer må kunne finansieres ved en kombinasjon av egne midler og nødvendige låneopptak, sier Eide.

Han mener det bør etableres en ordning der staten stiller lånemidler til disposisjon for slike investeringer. I tillegg må det kunne hentes inn midler i markedet.