Ekstra fiber gir brannbestandig betong

Statens vegvesen har besluttet at sprøytebetongen som beskytter frostisolasjonen i tunnelene skal tilsettes polypropylenfiber for å bedre brannegenskapene.

Det er Jan Eirik Henning i Vegdirektoratet som opplyser dette til Vegen og vi. Iblanding av polypropylenfiber (PP-fiber) i sprøytebetongen gjør beskyttelsen mot frostisolasjonen svært motstandsdyktig mot store branner med høye temperaturer. Unngår avskalling Til grunn for beslutningen ligger en serie med tester av sprøytebetong med varierende innhold av PP-fibre, med sikte på å gjøre sprøytebetongen mer termisk stabil. Fibrene smelter ved ca. 140 grader. Dermed åpnes porer i betongen, fukt slippes ut og avskalling blir unngått. Testene er foretatt ved brannlaboratoriet til SINTEF NBL, og viser at man kan tilfredsstille kravene til brannbestandighet i sprøytebetongen ved slik innblanding av PP-fibre. - Tilleggskostnadene med dette er beskjeden i forhold til dagens sprøytebetongløsning i norske tunneler, sier Henning. Sterkere vegger - Hva gjøres for å redusere brannfaren ved kollisjoner med tunnelveggen? - De mest trafikkerte tunnelene skal ha betongelement i veggene opp til 3,5 meters høyde. Dette for å redusere faren for at en eventuell påkjørsel med tunnelveggen skal gi større skade på kjøretøyet, med påfølgende brann. For de tettest trafikkerte tunnelene vil dette gjelde i hele tunnellengden, mens det for andre vil gjelde i innkjøringssonene. Føringskant I tillegg arbeides det med en forsterket betongløsning i ca. en meters høyde fra vegbanen også på lavtrafikkerte tunneler. En kantløsning kan her for eksempel være New Jersey-stein eller lignende. Det skal arbeides videre med detaljene her. Vi har som forutsetning at en slik løsning ikke skal medføre innsnevring av bredden på kjørebanen i tunnelen, sier Jan Eirik Henning til Vegen og Vi til slutt.

Denne saken og ytterligere saker finner du hos Statens Vegvesens magasin Vegn og Vi : http://www.vegvesen.no/vegenogvi/