Glad for nye toner fra Kleppa

Bruk av offentlig privat samarbeid (OPS-modellen), vil gjøre det lettere å nå målene i Nasjonal transportplan, mener konsernsjef Terje R. Venold i Veidekke.

Han er glad for signalene fra samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) mandag om at hun ønsker forslag fra næringslivet om investeringer i bygging av vei og jernbane.

I Norge blir bygging av vei og jernbane hovedsakelig finansiert gjennom offentlige bevilgninger og bompenger, men Kleppa er åpen for å diskutere såkalt offentlig privat samarbeid (OPS).

– Det er utrolig positivt. Jeg tror OPS er instrumentet som vil gjøre det mulig å nå målene i Nasjonal transportplan, sier Venold til NTB.

Hans ønsker at regjeringen åpner for OPS også når det gjelder bygge offentlige bygninger i tillegg til veier.

Vil drøfte

Samferdselsminister Kleppa sier til Aftenposten mandag at hun er interessert i en bredere drøfting av finansiering av samferdselsprosjekter enn det hun selv har deltatt i til nå.

– Jeg ser at her er det et bredt engasjement over hele landet for å sikre flere prosjekter, og jeg vil ha drøftet om vi også kan prøve ut andre modeller for finansiering, sier hun.

Vil evaluere

Bare tre veistrekninger i Norge er bygget etter OPS-modellen. Det er E39 Klett-Bårdshaug, E39 Lyngdal-Flekkefjord og E18 Grimstad-Kristiansand. I utlandet er slik finansiering langt mer vanlig.

– Det blir viktig i denne debatten å ytterligere evaluere de tre prosjektene som er gjennomført, sier Kleppa.

Leder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Knut Arild Hareide (KrF) gir ros til Kleppa.

– Jeg har tidligere stilt spørsmål til henne i Stortinget om denne saken. Hun svarte verken ja eller nei. Regjeringens politikk har vært nei, og jeg er derfor veldig glad for at Kleppa nå har vært i tenkeboksen og signaliserer et ja. Dette er veldig positivt for norsk samferdselspolitikk, sier Hareide til NTB.

Høyre-støtte

– Dette er en interessant vending i saken. Vi har påpekt fordelene ved en OPS-løsning i mange sammenhenger, og hilser Kleppa velkommen etter. Nå håper jeg at hun ikke står alene i dette synet, men at hun har regjeringen med seg, sier Øyvind Halleraker (H) i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Halleraker skal i Stortinget tirsdag holde en interpellasjon til finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) om nettopp dette temaet.

– Det blir spennende å finne ut om hele regjeringen står bak utspillet, og ikke bare Kleppa. Jeg håper på en god debatt, og regjeringen skal få Høyres støtte hvis det blir en dreining i denne retningen, sier Halleraker.

Frp-skepsis

Venstre-politiker Abid Raja i finanskomiteen har også tro på at OPS er veien å gå.

Fullt så positivt er ikke Fremskrittspartiet. Frps samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud mener at Kleppas utspill kun er et forsøk på å dempe forventningene til mer samferdselspenger i statsbudsjettet, og et forsøk på å virke handlekraftig.

– Problemet er at alt tyder på at det ikke finnes vilje i regjeringen til å bevilge mer penger til bane og vei, sier han.

Sp-leder Liv Signe Navarsete mener det nå er nødvendig å debattere om alternative finansieringsformer for vei og bane, som for eksempel OPS. Det er nødvendig å ruste opp landet med infrastruktur slik at Norge kan møte tiden etter olje- og gassepoken med en konkurransedyktig økonomi, mener hun.