Tillitskrise for jernbanen

Dagens situasjon for jernbanen kan ikke fortsette. Det er viktig å få jernbanen i stabil drift igjen så raskt som mulig, både for gods og personer, skriver NHO i et brev til Samferdselsdepartementet.

NHO mener det er tvingende nødvendig å vurdere grunnleggende endringer i organiseringen og driften av jernbanesektoren:

- Driftsopplegget for jernbanen må være til å stole på. Avvikene har skapt en tillitskrise som må håndteres, skriver Petter H. Brubakk, direktør for næringspolitikk.

I tillegg til de tiltakene som ble presentert i januar, krever NHO ytterligere handling – både på kort og lang sikt.

Umiddelbare tiltak:
1. Informasjonen til kundene må forbedres betraktelig.

2. Vurdere sterkere incentiver for Jernbaneverket til å oppfylle sine leveranseforpliktelser.

3. Vedlikehold og drift av Oslotunnelen og Osloområdet må prioriteres foran andre strekninger.

4. Det er nødvendig med et høyfrekvent busstilbud som kan avlaste NSBs tilbud.

5. Jernbaneverkets og NSBs vinterplanlegging, beredskap m.m. har sviktet.

Langsiktige tiltak:
1. Vurdere konkurranse om sporet.

2. Nye gjennomførings- og finansieringsmodeller for forsering av infrastrukturutbyggingen av IC-triangelet.

3. Raskere fremdrift i planarbeidet i forbindelse med viktige jernbaneprosjekter.

4. Bevilgningene til jernbanen over statsbudsjettet økes i tråd med prioriteringene i Nasjonal transportplan for 2010–2019.

5. Vurdere konkurranseutsetting av utbyggingen og drift av Jernbaneverket.

6. Prioritere og forsere arbeidet med planlegging av nye løp i Oslotunnelen.