Stro interesse for jordskjelv

RIF samlet denne uken 45 engasjerte ingeniører fra hele landet til kurs i jordskjelvdimensjonering.

–Snart blir Eurokodene enerådende og det er viktig med faglig påfyll, sier kursleder Øystein Løset. Han tror jordskjelvdimensjonering kan være et av de mest utfordrende temaene når de norske standardene(NS) forsvinner.

Eurokodene med norske tillegg blir enerådende i Norge fra 1. april 2010. NS-EN 1998-1:2004+NA2008 tar for seg seismiske laster og hvordan bygninger påkjent av jordskjelv skal dimensjoneres.

- Vi merker at det er stor interesse rundt Eurokode 8 som tar for seg jordskjelv. Det har vært stor pågang både til kurset vi holdt på Gardermoen tirsdag og det vi skal holde i april, og lærelysten blant de fremmøtte er upåklagelig. De følger nøye med og stiller aktivt og ofte vriene spørsmål, sier kursansvarlig og leder for RIFs fagutvalg bygg og anlegg, Øystein Løset.

- Jordskjelvdimensjonering er ganske nytt i Norge og det er en del sentrale endringer fra Norsk standard i forhold til Eurokoden som nå tar over. Dette kan være utfordrende og det er viktig med faglig påfyll for at overgangen i april skal gå mest mulig glatt. RIFs fagutvalg har derfor utarbeidet en ny veileder til NS-EN 1998-1:2004+NA2008 som kurset er basert på, sier han.

- Sammenlignet med NS som utgår, gir Eurokoden for jordskjelv utvidede og mer presise krav til hvordan lastene skal bestemmes, og hvordan Eurokodene for stål og betongkonstruksjoner skal brukes sammen med denne i denne dimensjoneringen. En ny og viktig side er at Eurokode 8 gir anledning til å redusere jordskjelvlastene betydelig dersom krav til duktilitet i konstruksjonen blir ivaretatt. Duktilitet oppnås ved riktig materialvalg, definisjon av primærkonstruksjon samt detaljering for at konstruksjonsdeler skal kunne tillate store plastiske deformasjoner med styrken i behold, sier Løset.

Foruten sivilingeniør Øystein Løset fra Dr.techn.Olav Olsen blir RIFs kurs i jordskjelvdimensjonering holdt av dr. ing Åse Lyslo Døssland fra Multiconsult, sivilingeniør Morten Gjestvang fra MG Engineering, dr. ing. Amir Kaynia fra NGI og sivilingeniør Max Milan Loo fra Dr.techn.Olav Olsen.