Bedret adkomst til Alnabru godsterminal

Hvert døgn kjører ca. 1800 vogntog og semitrailere gjennom hovedporten til Alnabru containterterminal. Etter 13. mars anslår CargoNet at hver bil i gjennomsnitt sparer tre minutter etter at Jernbaneverket har utvidet og effektivisert adkomstområdet.

Antall kjørefelt inn til terminalen er økt fra to til fire, og antall felter ut av terminalen er økt fra to til tre. I tillegg er det bygd kontrollboder for å betjene trafikken på fire av kjørefeltene.

Tidligere måtte lastebilsjåførene gå ut av bilene sine for å utføre papirarbeid ved ekspedisjonen, og bilene måtte stanse for å veies. Dette skapte køer i perioder med mye trafikk.

Nå er sensorer bygd ned i veibanen slik at alle biler veies i fart på vei inn mot terminalen. Samtidig fotograferes bilene med et kamera som er koplet sammen med vekten. Bildene kommer opp på en skjerm i kontrollbodene hvor kjøretøyene blir registrert.

Vektbegrensninger på godstogene av hensyn til bremsekapasitet er årsakene til at innkommende containere må veies.

Det er også bygd nye depotområder for mellomlagring av semihengere i terminalen. Dette er dels til erstatning for lagerplass som forsvinner ved ombyggingen av adkomstområdet, dels en utvidelse av den samlede depotkapasiteten.

Den totale kostnadsrammen for disse arbeidene, som Jernbaneverket har utført i nært samarbeid med CargoNet, er på ca. 45 millioner kroner. Grunnarbeidene er gjort av entreprenørfirmaet HAB Construction AS, mens vektsystemet, veibommene og andre elektroarbeider er utført av Scanditest Norge AS. Cowi har vært rådgiver for Jernbaneverket.

Den nye vekta, som er den første i sitt slag i Norge, er et såkalt WIM-system (Weigh-in-Motion) med sensorer fra det sveitsiske firmaet Kiestler.

Godstransport på jernbane har vokst kraftig i senere år og gjort etterspørselen større enn kapasiteten. Jernbaneverket ønsker å legge til rette for at mengden gods på bane kan dobles innen 2020 og tredobles innen 2040.

Høsten 2008 ble det ferdigstilt en utvidelse av arealene nord på terminalen. Blant annet ble det bygd en ny lastegate, og en annen lastegate ble utvidet.

Sammen med utbyggingen av adkomstområdet gir dette en kapasitetsøkning på Alnabru som ivaretar trafikkveksten på kort sikt. På litt lengre sikt er det nødvendig med mer omfattende utvidelser dersom Alnabru skal håndtere den trafikkøkningen som godsstrategien legger opp til.

Jernbaneverket har derfor utredet et helhetlig konsept for en gradvis kapasitetsutvidelse av Alnabru, med totalt fire byggetrinn, slik at utbyggingstakten kan tilpasses markedsutviklingen.

- Konseptet har nylig vært på høring hos transportselskaper, berørte bydeler og kommunale instanser, samt andre aktuelle eksterne parter. Nå skal innkomne merknader behandles og Jernbaneverket ta stilling til hvordan man ønsker å gå videre med saken. Samtidig utarbeider vi en hovedplan hvor omfanget av det første byggetrinnet blir nærmere definert, sier prosjektleder Vibeke Aarnes i Jernbaneverket.