Norsk tunnelteknologi setter dagsorden

I forbindelse med Norsk Næringslivs offisielle besøk i Malaysia med Kronprinsparets tilstedeværelse, fikk NFF anledning til å holde ett av delseminarene, et to dagers seminar med tema Challenges in Tunneling for Underground Space Structures.

Seminaret ble holdt i samarbeid med IEM, The Institution of Engineers Malaysia og deres underjordsavdeling TUSTD, og med svært god støtte fra Innovasjon Norge i Kuala Lumpur. Seminaret favnet ca 80 Malaysiske deltagere og 26 norske. Det var god respons i salen og mange samtaler underveis.

Bakgrunnen for NFFs satsning var et ønske fra Universitet Mara i KL, som deltok på et tilsvarende seminar i Singapore i 2009. Dette passet godt med at NFF har initiert et kommersielt nettverk, NTN, Norwegian Tunneling Network, som nettopp har Sør-Øst Asia som satsningsområde. NTN har til formål å håndtere konkrete henvendelser og mulige oppdrag i Sør Øst Asia på vegne av medlemsbedriftene. Pr i dag er det 16 bedrifter som samler sin kompetanse i felles markedsføring med den hensikt at norsk underjordskompetanse dermed blir mer slagkraftig. De øvrige fagområdene i delegasjonen var olje og gass, sjømat, aquakultur, forsvarsteknologi. Et bredt næringsliv deltok. Til sammen 140 nordmenn var tilstede og fellessesjonen ble innledet av både Kronprins Håkon, næringsminister Trond Giske og sentrale aktører fra Malaysia.

NFF mener at det er minst to gode grunner til å delta i slike sammenhenger. Å skape faglige relasjoner og utveksling av erfaringer i områder hvor vår kompetanse er etterspurt, kan gi muligheter for teknologioverføring og markedsmuligheter. Men ikke minst viktig er det å få sjansen til å tydeliggjøre norsk tunnelteknologi også for hjemmemarkedet. Både i næringslivet og i politikken. Nærings- og handelsdepartementet og Innovasjon Norge som arrangør av seminaret gir mulighet til at flere bransjer opptrer sammen. Et utvalg næringslivsrepresentanter ble i forkant invitert til Slottet for en felles gjennomgang av programmet, noe som både var nyttig for Kronprinsen og de øvrige tilstedeværende. NFF var tilstede og fikk i ettertid gode tilbakemeldinger på at tunnelteknologi var satt bedre på kartet.

Malaysisk tunnelvirksomhet er mer beskjeden enn norsk, men både TBM og konvensjonell drift er i bruk. En utfordring for den norske delegasjonen var å tydeliggjøre at drill & blast ikke er en gammeldags metode, men svært egnet og konkurransedyktig i mange former for underjordsdrift. Geologiske utfordringer er vesentlig forskjellig og behovet i Malaysia vil være knyttet til noe vei og jernbane, men også utnyttelse av fjellgrunn innen olje og gass og vannkraft vil være områder av interesse. Som hjemme er det også her utfordringer knyttet til utdanning av geologer. Her var det også interesse for teknologioverføring. Flere interessante prosjekter ble presentert. SMART tunnel, en veg tunnel i tre etasjer hvor ”kjelleren” er overvann, mens ved flom kan hele tunnelen stenges og brukes som flomsikringstunnel. Det tar da to dager å sette den tilbake til veiformål etter slik bruk.

De norske innleggene var satt sammen for å gi et bredt innblikk i grunnlaget for norsk tunnelvirksomhet, hvordan vi vektlegger planlegging og geologi, teknologi og utstyr, og erfaringer med risikodeling. Tidligere erfaringer vi har hatt i samarbeid med Sør Øst Asia ble presentert, samt hvilke muligheter vi ser framover da særlig knyttet til nettverket NTN.