Scanstock Photo

Snøras tar med seg takrennene

Ved Icopal og andre takrenneprodusenter går nå produksjonen for fullt. De enorme snømengdene som nå raser ned fra hustakene, tar med seg mange takrenner. Mange tak kan også bli skadet.

- Hos oss har vi et salg på 140 prosent av det normale når det gjelder takrenner, sier konsernsjef Lars Næss i Icopal til Byggeindustrien. Det er ikke tvil om at den kalde vinteren nå merkes på mange måter. Mange steder er det også enorme istapper på husene, og når de faller kan det også skje skader. Men det er først og fremst når snøen raser fra taket, at takrennene er utsatt.

Mange har måket takene. Det er vel og bra, men når snøen nå forsvinner vil nok mange merke at det kan være lekkasjer. De store temperaturforskjellene er selvsagt en enorm belastning på konstruksjonene en bygning. Kondens kan også bidra til store skader.

Uansett er det viktig at man tar en inspeksjon etter en slik vinter for å sjekke at tak og takrenner virkelig er i skikkelig stand, sier Næss.

Værprognoser viser at vi må belage oss på langt tøffere værtyper fremover. Dette vil koste oss store summer med dagens bygningsstandard. En forringing av norske byggeskikker og dårlig vedlikehold, gjør at norske hus ikke holder mål når stormene herjer.

En undersøkelse gjennomført av Anticimex med formål å avdekke den byggtekniske tilstanden på norske privatboliger, avslører at situasjonen for dagens boligmasse står til stryk. Fuktskader i bygninger får stadig større oppmerksomhet, og stadig oftere rapporteres det om helsemessige problemer knyttet til slike fuktskader.
- Kun 14 % av de undersøkte kjellergulvene er i tilfredsstillende stand
- Kun 28 % sokkeletasjer friskmeldes
- ¼ av de undersøkte husene har drenering som trenger umiddelbar utbedring eller fornying
- Bare 40 % av yttertakene er i god stand

(Kilde: Anticimex Boligstatus 2006)

- Icopal er den ledende produsent av tak- og byggevarer i det norske markedet. Membraner, vindsperrer, undertak og yttertak – alle våre produkter er grundig testet og godkjent for de tøffeste og mest utfordrende værforhold, sier Næss.