Terrengfjerning ved Kirkenes lufthavn vurderes

Avinors rapport om mulig terrengfjerning ved Kirkenes lufthavn ble den 15. februar oversendt Samferdselsdepartementet.

Analysene viser at samfunnsnytten ved å fjerne toppen på Tennvatnfjell utgjør bare halvparten av kostnadene ved å gjennomføre tiltaket, sier direktør for mellomstore lufthavner i Avinor, Tor Børre Langedahl til avinor.no.

Samferdselsdepartementet ga 2. juni 2009 Avinor i oppdrag å utrede kostnader og konsekvenser av å fjerne den del av terrenget øst for Kirkenes lufthavn, Høybuktmoen som hindrer full utnyttelse av rullebanen. Det er i dag begrensninger for større fly på grunn av de korte banelengdene.

Det er store variasjoner i hvilke avgangs- og landingsvekter som oppnås med de tiltak rapporten anbefaler, avhengig av flytyper og motorutrusting. Størst effekt oppnås under vinterforhold. Dersom hinderet fjernes og det foretas en mindre forlengelse av rullebanen, viser de operative analyser at det vil være mulig å nå destinasjoner i Mellom-Europa både sommer og vinter med flytypen 737-700 og tilsvarende flystørrelser (ca 150 seter). Videre vil flytyper med et seteantall på ca 180-190, eksempelvis 737-800, kunne nå destinasjoner i Nord-Europa om sommeren. Under vinterforhold vil rekkevidden for fly av denne størrelsen i all hovedsak være begrenset til destinasjoner innenfor Skandinavia.

Rapporten inneholder også en foreløpig vurdering av inngrepets konsekvenser for landskap, biologisk mangfold, friluftsliv, forurensning, kulturminner, reindrift og Høybuktmoen militærleir. Arbeidet har ikke avdekket forhold som vil være til vesentlig hinder for prosjektet. Flere av disse temaområdene vil imidertid måtte analyseres nærmere i en konsekvensutredning etter plan- og bygningsloven, dersom det blir aktuelt å gå videre med saken.

De økonomiske analysene viser at samfunnsnytten av tiltaket dekker ca. halvparten av kostnadene.

Tiltakene er foreløpig kostnadsberegnet til 270 mill. kr (2009 kroner). Det vil ta anslagsvis 4 – 5 år fra et bevilgningsvedtak til ferdigstillelse. Avinor er inne i en investeringstung periode. Denne ventes å vare i hele den inneværende perioden for Nasjonal Transportplan (2010-2019). Konsernet kan derfor ikke finansiere tiltaket. For Avinor er det således en forutsetning at kostnadene dekkes gjennom offentlig bevilgning.

Les mer her