Dueller mellom politiske tungvektere

Etter at rapporten ”State of the Nation” ble lagt fram på Byggdagene 2010, kastet politikerne seg inn i debatten for å finne løsningene på manglene ved rikets tilstand. En ting er klart. Rapporten tas svært alvorlig av politikerne. (Se videoer)

Leder i Kommunal- og forvaltningskomiteen på Stortinget, Heikki Holmås (SV) møtte Erna Solberg (H) i debatt om bygg og vedlikehold, mens samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (SP) og stortingsrepresentant Knut Arild Hareide (KrF), leder Transport- og kommunikasjonskomiteen braket sammen i duell om samferdsel.

På ett område var alle politikerne for en gangs skyld hjertens enige. På begge feltene ble det vist til forsømmelse av vedlikehold over flere tiår. – Jeg tror vi befant oss litt for lenge i etterkrigstiden. Vi skulle bygge landet, men glemte helt å vedlikeholde det. Byggene som ble bygd på 1970-tallet i gata hvor jeg bor i Bergen, er allerede revet. Jeg føler meg virkelig ikke så gammel, sa Erna Solberg.

Solberg ønsker å prioritere kompetansen i kommunene for å forbedre den offentlige bygningsmassen. Holmås mener det viktigste er at det offentlige setter av penger til å prioritere vedlikehold av offentlig bygningsmasse.

- Jeg mener at vi med en flertallsregjering nå ser hvordan det kommer mer midler til vedlikehold. Jeg føler fokuset er riktig og at vi er på god vei, men vi har en lang vei å gå. Etterslepet er enormt, uttalte Holmås i duellen.

- Vi har forsømt vedlikehold på vei og bane over mange tiår. Heldigvis jobber vi nå med en snuoperasjon både på vei og bane hvor det er mer satsing på vedlikehold. Det skjer uavlatelig hele tiden. På veisiden har vi en egen riksrevisjonsrapport som sier at det er mye ugjort. Det er ingen tvil om at det for politikerne de siste årene har vært kjekkere å klippe snorer for nye veistrekninger enn å sikre midler til vedlikehold av vei, sier samferdselsminister Kleppa.

- Rapporten minner om resultatet fra styrketreningen min på skolen. Mye innsats, men labert resultat, sier Hareide, til latter fra salen. Han mener OPS er en av løsningene må se på etter å ha sett gode erfaring med kontraktformen. – Statens vegvesen er positiv til OPS-prosjektene som er gjennomført. Kontraktformen gir en mulighet til å bli med på prosjektene fra start til mål og gjøre ting på en klokere og bedre måte, sier han.

Samferdselsminister Kleppa vil på sin side gjøre alt hun kan for at handlingsprogrammet til Statens vegvesen blir fulgt opp linje for linje. – Vi skal også få pila oppover når det gjelder drift og vedlikehold, sier hun.