Ønsker reform i Finansdepartementet

BNL-sjef Ketil Lyng pekte i sin åpningstale på Byggedagene 2010 at det er på høy tid at det skjer en reform i den måten det tenkes på i Finansdepartementet.

Lyng kom inn på at det etter en vinter som viser at jernbanen er på bristepunktet, reises tvil om Regjeringen vil stå ved egne løfter.

- Nå har riktignok samferdselsminister Kleppa sagt at hun vil kjempe for hver krone i Nasjonal Transportplan. Hun har vår støtte, sier Lyng.

Han mener at statsbudsjettene i Norge, som baseres på kontatprinsippet, er en av hovedårsakene bak det enorme vedlikeholdsetterslepet i Norge.

- Kontantprinsippet innebærer at inntekter og utgifter føres i samme år som de betales. Dette avviker fra føringsprinsipper i privat næringsliv der inntekter og utgifter føres i det året de påløper (periodiseringsprinsippet), sier Lyng, og forsetter:

- Budsjettprosessene med årlige behandlinger i Stortinget, der flere hensyn og målområder skal veies i forhold til hverandre, gir lav forutsigbarhet og store utfordringer mht å sikre kostnadseffektive prosjektgjennomføringer av investeringsprosjekter i samferdselssektoren, sier Lyng.

Han sa videre at svakhetene ved årlige budsjettvedtak og bruk av kontantprinsippet for samferdselssektoren, er utredet og erkjent, blant annet i forbindelse med arbeidet til statsbudsjettutvalget. Utvalget viser til at flerårige budsjettvedtak kan være et hensiktsmessig virkemiddel for å øke effektiviteten i gjennomføringen av store infrastrukturprosjekter, og gjennom dette bidra til en mer effektiv ressursbruk.

- Det er på høy tid at det skjer en reform i den måten det tenkes på i finansdepartementet, mener Lyng.

Han sier utgangspunktet skulle være det beste, og siterte hva landets finansminister Sigbjørn Johnsen skrev i et innlegg som stod på trykk for et par år siden - riktignok i en tid da han var fylkesmann og ikke statsråd:

”Tiden er derfor overmoden for å tenke nytt i forhold til samfunnets behov for investeringer i infrastruktur. Løsninger som prosjektfinansiering og offentlig-privat samarbeid (OPS) er trukket fram som aktuelle modeller som alternativ til dagens system, år – for - år budsjettering. Det kan være gode løsninger for enkeltprosjekter. Ulempen er relativt dyr finansiering, men mye tas igjen ved raskere og mer effektiv utbygging. Investeringer må kunne avskrives over sin levetid, og finansiering i nødvendig utstrekning suppleres med låneopptak enten ved statlig medvirkning eller i markedet.” Sitat slutt.

- Johnsen fortsetter med å vise til norsk jernbanehistorie. Den storstilte jernbaneutbyggingen fra 1850 og framover, ble til dels finansiert etter en slik modell. Norge var gjeldfritt i 1847, og det var lange diskusjoner om det var riktig og fornuftig å ta opp nye lån til jernbaneformål. Den gang kom man fram til at 2/3 av investeringene kunne finansieres med lån i utlandet og 1/3 bevilges over statsbudsjettet. Og som det ble sagt: ” Staten ville ikke bli fattigere gjennom dette, men rikere.” Jernbanen skulle brukes til å bygge landet og til å øke landets produksjonsinntekter. Uansett kan investeringer i vital infrastruktur ikke hele tiden være taperen. Det er jo dessuten realkapital og ikke forbruk.

- Dette gir oss en unik mulighet til å få på plass en helhetlig politikk for byggenæringen og vi kommer til å legge ned mange timer i dette arbeidet. Dette vil bli vår hovedsak i det korte perspektivet – for å sikre en kraftfull politikk i det lange perspektivet, sier Lyng.

Les hele talen til Ketil Lyng her

Følg Byggedagene på Bygg-TV