Verden rundt med Sykle til Jobben

I Sykle til Jobben-aksjonen kan du plotte inn ditt personlige mål på kartet, og følge med på hvordan du og lagkameratene ligger an i konkurransen. Her gjelder det å ha friske bein helt til mål.

Tirsdag 4. mai går startskuddet for Sykle til Jobben-aksjonen.

Lagkonkurransen er Norges største kampanje for fysisk aktivitet i arbeidslivet, og arrangeres av Bedriftsidretten. Sykle til Jobben hadde i 2009 en økning på 40 prosent flere deltakere.

Sett deg et mål!
- Vi ser at konkurranse trigger til mer aktivitet. Samtidig er det også mange som motiveres av egne, konkrete mål for aktiviteten. ’Min målsetning’ er derfor årets nyhet, sier Ingunn Finstad, kommunikasjonsrådgiver i Bedriftsidretten.

Hver enkelt deltaker legger inn sitt personlige mål. En egen graf viser hvor mye aktivitet som må til for å nå målet. Grafen endres etter hvert som deltakeren registrerer aktivitet på sykletiljobben.no. Målet kan også visualiseres gjennom kartfunksjonen på nettsiden.

- Her kan du sikte deg inn på alt fra Alpene til Årdal. På kartet ser du hele tiden hvor ”langt” du er kommet, sier Finstad.

På lag med LO og NHO
Arbeidsmiljølovens § 3-4 pålegger arbeidsgiver å vurdere tiltak for mer fysisk aktivitet blant de ansatte.

- Stadig flere bedriftsledere ser sammenhengen mellom fysisk aktivitet og sykefravær, og ønsker tiltak for å komme fraværet i forkjøp. Sykle til Jobben setter aktiviteten i system, og er et godt verktøy i HMS-arbeidet, sier Finstad.

I aksjonens ambassadørkorps er både politikk, idrett og samfunnsliv representert. Her finner vi blant andre Jens Stoltenberg, Trine Lise Sundnes i LO, John G. Bernander i NHO, Anders Folkestad i Unio, kostholdsekspert Jeanette Roede og toppsyklistene Thor Hushovd og Grunn-Rita Dahle Flesjå.

30 minutter om dagen
Sykle til Jobben er ikke bare for de med sykkel. All fysisk aktivitet, uavhengig av arbeidsvei, kan registreres på sykletiljobben.no.

- Vi håper å motivere flest mulig til å være aktive minst 30 minutter hver dag. Hver uke trekker vi fine premier blant de lagene som holder snittet oppe, sier Finstad.

Ved å registrere laget i sin bransje, kan dere finne konkurrenter blant konkurrentene, og utfordre bransjekolleger til duell! Alle virksomheter kan melde seg på aksjonen, og delta med så mange lag de vil.