Spektakulær brumontering

Betonmast Anlegg AS er nå godt i gang med å montere stålseksjonene på Nordenga bru, Østre Tangent i Bjørvika. (Se bildekarusell)

Fagverkskonstruksjonene i stål er kommet sjøveien fra produsenten i Rotterdam. Totalt er det fire stålseksjoner som skal fraktes på lekter fra Rotterdam i Nederland til Paulsenkaia i Oslo, i løpet av februar og mars.

Tyngden på seksjonene varierer fra ca. 300 tonn til ca. 630 tonn. Den største seksjonen er ca. 67 meter lang med en høyde på 27 meter. Transporten med kryssing over E18 i Bjørvika vil utføres om natten. I april og mai skal seksjonene skjøtes sammen og deretter skyver over sporområdene inne på Oslo S. På det meste er det 23 spor som skal krysses, noe som vil lamme deler av og hele Oslo S. i perioden arbeidene pågår.

Brua får en total lengde på 306 meter, hvorav ståldelen over sporområdet er 160 meter. Det som gjør brua spektakulær, er ståldelen (en såkalt fagverkskonstruksjon) som får en økende høyde mot nord opp til 35 meter over bakkenivået. Selve kjørebanen er sju meter over bakkenivået.