Forbrukerrådet gir regjeringen togrefs

Forbrukerrådet går hardt ut mot regjeringens togplaner. Jens Stoltenberg får hovedskylden for togkaoset som har rådet de siste årene.

Underdirektør Benedicte Mælan i Forbrukerrådet skriver i en kronikk i VG at statsministeren er den eneste som kan løse togproblemene. Hun mener regjeringen straks må gi ordre om at Jernbaneverket og NSB lager en kriseplan for å gi spesielt pendlerne det togtilbudet de betaler for. Mælan stiller fire krav på vegne av forbrukerne:

Pendlertogenes punktlighet må opp på et tilfredsstillende nivå. Det må informeres korrekt og fortløpende om alle forsinkelser og innstilte tog. Når det settes inn alternativ transport, må servicepersonell hjelpe de reisende. Og sist, men ikke minst må de reisende få kompensasjon. NSB bør la månedskortene gjelde i to måneder inntil ruteplanen overholdes, skriver Mælan.

Hun innrømmer overfor VG at det er uvanlig for Forbrukerrådet å delta i en politisk debatt.

– Men vi er forbrukernes vaktbikkje, og vi vil være med i debatten for å sikre at kundene får det de betale for, sier hun.