Det å se helheten – og det å se samfunnets beste – er vanskelig. Det er ikke tvil om at alle oljepengene som er sprøytet inn i den norske økonomien, har forsinket en nødvendig omstilling.
I den forrige lederen her på bygg.no så vi på forholdene i sykehussektoren i Møre og Romsdal. Det er ikke tvil om at et felles sykehus for Nordmøre og Romsdal vil være til det beste både for innbyggerne og for samfunnet. Den besparelsen man får ved en slik rasjonalisering kan brukes for å gjøre kommunikasjonene enda bedre i distriktet. Det vil gi enorm samfunnsmessig gevinst – og gevinsten blir større etter hvert som årene går.
Transportøkonomisk Institutt har nå børstet støvet av nok en hellig ku, nemlig flyplass-strukturen i Norge. Mye vann har rent i havet siden flyplass-kartet ble lagt. Nye tunneler og broer har snudd opp ned på gamle forestillinger og gamle sannheter. Nå er det på tide at samfunnet kan høsten fruktene av alt som er investert i samferdelssektoren.
Eksemplet fra Narvik er slående. Når den nye Hålogalandsbrua står ferdig i 2016, stenges Narvik Lufthavn i følge Aftenposten. En slik bru vil gjøre reiseavstanden til flyplassen på Evenes langt kortere. Reiseavstanden reduseres fra 60 til 40 minutter. Det er mange som kan nå flyplasser rundt om i landet innenfor en rimelig tidsramme, bare veiene blir forkortet og mer fremkommelig. Det er 29 kortflyplasser i Norge. I dag er det alt for mange. Kostnadene ved disse flyplassene overstiger 1,2 milliarder i året! Man kan få mye god vei for de pengene.
Ellers er vi meget spent på hva som blir lagt frem av RIF på Byggedagene onsdag, når det gjelder State of the Nation. Vi håper at politikerne som er til stede, merker seg de resultatene som kommer frem. Der kan de finne løsninger på mange av dagens problemer.
- Nøkkelord
- Leder