Sjefingeniøren i Vegdirektoratet sa dette under kursdagene Samferdsel 2004 ved NTNU i Trondheim, skriver Statens vegvesen på sine nettsider. - Med denne utbyggingstakten vil det ta 200 år å fornye veinettet opp til den standarden som vi bygger etter i dag. I tillegg til at kostnadsøkningen kan forklares ved at vi bygger mer i bynære områder, må en betydelig standardheving ta en del av skylda for kostnadsøkningen, uttalte han videre. På denne bakgrunnen stilte Gudmund Nilsen seg flere spørsmål: * Skal vi senke standarden for å bygge billigere? * Skal vi utbedre det eksisterende vegnettet i større grad enn å bygge nytt? * Kan vi stille lavere krav til stamvegstandard? * Skal vi bygge miljøgater i stedet for omkjøringsveger i tettbebygde områder? * Skal vi satse på flere rundkjøringer i stedet for planskilte kryss? * Kan vi bygge smal fire-felts veg (med 20 meters bredde) også på veger med trafik på over 20 000 i ÅDT? * Skal sette en høyere terskel for bygging av miljøtunneler? Dette er eksempler på problemstillinger som vil ha ulike svar for ulike prosjekter, og noen må vurderes i forbindelse med det pågående arbeidet med revisjonen av veinormalen Veg og gateutforming, som skal være sluttført ved utgangen av 2005.
- Nøkkelord
- Import