Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Krever raskere veiutbygging

Publisert: 06.01.2004 08:30. Sist endret: 27.11.2013 19:58.

En raskere utbygging av ulykkesbelastede stamveistrekninger vil spare liv og gi enorme besparelser, slår Trygg Trafikk fast.
  • 28 konkurser i uke 8

  • Ny grunnskole i Bjørvika får skolegård på taket

  • Oslo presenterer nye smitteverntiltak allerede søndag

  • Kriminalomsorgen foretrekker nytt fengsel i Groruddalen

Nettleder

Koronaen utfordrer

Les også:

  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjørn Røsten

«Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen»
Les mer

Les også:

  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • 28 konkurser i uke 8
  • Ny grunnskole i Bjørvika får skolegård på taket
  • Oslo presenterer nye smitteverntiltak allerede søndag
  • Kriminalomsorgen foretrekker nytt fengsel i Groruddalen
  • Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang
  • Nybø: Forhandlinger med Storbritannia inn i siste fase
  • Ikke kontroll på brann i næringslokale på Toten
  • Isopartner etablerer ny avdeling utenfor Trondheim
  • Flisekompaniet åpner butikk i Bodø
  • Innlandet skal asfaltere 183 kilometer - slik ligger entreprenørene an i konkurransen om oppdragene
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House

Flere kontrakter

  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

De mest ulykkesbelastede stamveistrekningene i Norge bør få en langt raskere kvalitetsheving av standarden enn det som er tilfelle i dag. I fylkene Østfold, Akershus, Hedmark og Oppland ble det i følge Trygg Trafikks registreringer i 2003 drept til sammen 49 personer i møte- og utforkjøringsulykker. Dette utgjør om lag 17 % av landets trafikkdrepte siste år. Dersom man i tillegg tar med Vestfold og Buskerud stiger antall drepte til 67 som utgjør om lag 24 % av landets trafikkdrepte. En raskere utbygging av disse stamveistrekningene vil spare både mange liv og tragedier samt gi enorme samfunnsøkonomiske besparelser. Dagens utbyggingstakt på dette felt er alt for lav og harmonerer også dårlig med intensjonene i Nullvisjonen som er lagt til grunn og vedtatt gjennom Nasjonal Transportplan 2002-2011, sier direktør Leif Agnar Ellevset i Trygg Trafikk. Trygg Trafikk mener at man i den aktuelle situasjonen i alt for liten grad vektlegger de samfunnsøkonomiske kostnadene ved trafikkulykkene på de aktuelle stamveistrekningene. Det hevdes svært ofte at man ikke har økonomi til en raskere utbyggingstakt, mens realiteten er at dagens utbyggingstakt påfører samfunnet store økonomiske tap. Hvis man legger til grunn at trafikkulykkene siste året kostet vårt samfunn om lag 25 milliarder kroner, og fordeler dette på 300 trafikkdrepte, så vil grovt sett de samlede gjennomsnittlige kostnadene bak hver trafikkdrepte ligge på om lag 83 millioner kroner. En trafikkdrept koster isolert sett om lag 20 millioner kroner, og legger man inn de øvrige ulykker som skjer og kostnadene i denne forbindelse, ender vi altså opp på det firedobbelte. Legger man til grunn at samfunnet i gjennomsnitt får en samlet kostnad på 80 millioner kroner for hver trafikkdrept på stamveinettet i Østfold, Akershus, Hedmark og Oppland, kommer de samlede kostnadene for 2003 opp i om lag 3.9 milliarder kroner. Inkluderer man Vestfold og Buskerud kommer de samlede kostnadene opp i om lag 5.4 milliarder kroner. Da er det virkelig grunn til å spørre om vi samfunnsøkonomisk har råd til å la være å foreta en raskere utbygging, fremholder direktør Ellevset. Tallene for samfunnsøkonomiske kostnader i de omtalte fylker ser slik ut: Østfold (13 drepte) 1.04 milliarder kroner , Akershus (10 drepte) 0.80 milliarder kroner , Hedmark (11 drepte) 0.88 milliarder kroner, Oppland (15 drepte) 1.20 milliarder kroner, Vestfold (9 drepte) 0.72 milliarder kroner og Buskerud (9 drepte) 0.72 milliarder kroner. Direktør Ellevset understreker at disse veistrekningene er i en særstilling fordi de har en spesielt stor trafikkbelastning, som for de flestes vedkommende, langt overskrider kapasitetsgrensene for en sikker tofelts vei. Så lenge situasjonen er som er, så må vi regne med et fortsatt stort antall drepte og skadde på denne delen av vårt veinett. Dette trass i annen forebyggende innsats innenfor ulike felter. Dette innebærer at det i disse tilfellene vil være den sikreste løsning å bygge eller utbedre veier med fysisk skille av kjøreretningene og en tilstrekkelig veibelysning. På den måten vil man på disse strekningene få fjernet alle møteulykkene og de aller fleste utforkjøringsulykkene. Dette er den nye firefeltsveien i nordre Vestfold et godt eksempel på. Siden den ble åpnet har det ikke skjedd en eneste dødsulykke på den nye strekningen. Direktør Ellevset understreker videre at en fremskynding i utbygging av de aktuelle stamveistrekningene bør skje i form av ekstra tildeling av veimidler slik at det ikke går ut over de allerede vedtatte prioriteringer innenfor veibudsjettet. Staten vil i løpet av meget kort tid tjene inn de ekstra bevilgede midlene, og i fortsettelsen få store samfunnsøkonomiske besparelser. Samferdselsminister Torild Skogsholm har så langt vært en meget god trafikksikker-hetsminister. Stortinget har også utvist stor positivitet i forhold til trafikksikkerhet. Trygg Trafikk håper med dette utspillet å få satt trafikksikkerhet enda høyere opp på den politiske dagsorden i 2004, avslutter direktør Ellevset i Trygg Trafikk.

Nøkkelord:

Import
 

28 konkurser i uke 8

 

Samme entreprenør og byggherre på to alvorlige koronautbrudd i Oslo:
- Vi har tøffe smitteverntiltak

 

Smitteutbrudd ved ny byggeplass i Oslo - 18 bekreftet smittet

 

BNL-sjefen med klare råd etter nytt smitte-utbrudd:
Bransjens omdømme handler om hvordan vi håndterer hver sak

 

HENT starter på bygging av milliardprosjektet Aker Tech House

Oslo presenterer nye smitteverntiltak allerede søndag

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen