Vil ha bedre sikring av bussjåfører

Arbeidsdepartementet vil ha tiltak for bedre ranssikring av bussjåfører. Kontantfri kollektivtrafikk kan være ett alternativ.

– I løpet av 2009 var det 15 buss- og trikkeran i norske byer. Dette er en type kriminalitet som skaper generell utrygghet, både for sjåfører og passasjerer, og vi trenger en bred vurdering av tiltak for å bedre sikkerheten, sier statssekretær Jan-Erik Støstad (Ap) i Arbeidsdepartementet.

Departementet tok nylig initiativ til et møte med representanter for bussjåførene, arbeidsgiverne og berørte departementer for å drøfte problemet. Det skal nå settes ned en arbeidsgruppe for å kartlegge situasjonen og foreslå tiltak for å styrke sikkerheten.

Kontantfrie busser?

Bussjåførenes organisasjoner krever at kollektivtrafikken blir kontantfri.

– Jeg vil ikke foregripe konklusjonene. Vi arbeider fortsatt med sammensetning og mandat for arbeidsgruppen. Dette er et sammensatt problem med mange aktører. Det at vi kalte inn til dette møtet, er et klart signal om at vi ser på dette som et alvorlig arbeidsmiljøproblem. Nå vil vi ha konkrete forslag til tiltak på bordet, sier Støstad.

Han mener Arbeidstilsynet også har tatt sikkerheten til bussjåførene på alvor, med flere tilsyn og pålegg om tiltak.

Stoppe trafikken

Fagforbundet, som organiserer bussjåførene, ba om møtet med departementet allerede i fjor vår. Ifølge Arbeidsmiljøloven har arbeidsgiverne ansvar for å vurdere risikoen ved alenearbeid og sette i verk tiltak for å sikre et forsvarlig arbeidsmiljø.

For å få fortgang i arbeidet har Fagforbundet bedt sjåførenes hovedverneombud i storbyene om å bruke retten til å stanse akutt farlig arbeid i tilfelle nye voldsepisoder. I forrige uke varslet bussjåførene i Trondheim at de ville stoppe busstrafikken neste gang det skjer et ran eller ransforsøk.