Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Dobbeltsporet må prosjektfinansieres

Publisert: 01.03.2010 12:55. Sist endret: 27.11.2013 19:23.

- Dobbeltsporet til Halden må prosjektfinansieres for å kunne stå ferdig innen 2022. Det sier leder av Jernbaneforum Øst, Gretha Kant til nettsiden til Østfold fylkeskommune.

  • Magnus Løseth blir ny konsernsjef i VestlandsHus

  • Fire milliarder til utbedring av E6 i Nord-Troms

  • Regjeringen legger fram ny kompensasjonsordning for grensependlere

  • Melby vil innføre fullføringsrett i videregående skole

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Magnus Løseth blir ny konsernsjef i VestlandsHus
  • Fire milliarder til utbedring av E6 i Nord-Troms
  • Regjeringen legger fram ny kompensasjonsordning for grensependlere
  • Melby vil innføre fullføringsrett i videregående skole
  • Protan lanserer ny tunnelmembran
  • Høie varsler endringer i nasjonale tiltak til uka
  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim
  • Fem arkitekturprosjekter nominert til DOGAs hederspris
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • Entreprenørene positive til ny banebyggherre
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge

Flere kontrakter

  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
  • Peab bygger sykkelvei i Trondheim
  • Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorByggeindustrien

 Fylkesordfører Ole Haabeth er enig. Begge mener at Dobbeltspor til Halden 2022 er svært viktig del av utviklingen av det regionale og nasjonale jernbanenettet.

- Verken pendlerne, næringslivet eller nasjonen har råd til å vente i mer enn 10 år på et slikt jernbanetilbud, er meldingen fra de begge i det arbeidet som nå er igangsatt for å få Regjeringen og Stortinget med på planen.

Jernbaneforum Øst mener at dobbeltsporet til Halden 2022 må prosjektfinansieres for å få sikret en helhetlig og sammenhengende utbygging til lavest mulig investering og størst mulig samfunnsnytte.

En prosjektfinansiering for hele stekningen Moss – Halden vil sikre at prosjektet blir uavhengig av årlige statsbudsjettbevilgninger med risiko for mindre tildelinger, forsinkelser og tilhørende økte investeringer.

Prosjektfinansiering er allerede med fordel benyttet i en rekke offentlige prosjekter innenfor helsesektor og samferdsel i Norge.

En løsning kan være at Jernbaneverket får etablert et aksjeselskap (et eget prosjekt) som får ansvaret for planlegging og utbygging, og setter sammen et styre med personer fra både privat og offentlig sektor. Prosjektet med byggeledelsen kan med fordel bli satt bort til en profesjonell ekstern aktør.

Gjennom Stortingets godkjenning av prosjektfinansiering for prosjektet, må det settes en dato for ferdigstillelse (2022), samt at ”selskapet” får lån av staten til planlegging og utbygging på mest kostnadseffektive måte.

Jernbaneforum Øst ser at utbygging av Østfoldbanen, Vestfoldbanen og dobbelspor til Lillehammer er tre nasjonale og regionale prosjekter hvor prosjektfinansiering bør tas i bruk. Disse beløper seg til samlet 80–100 milliarder kr. Dersom disse prosjektene skal realiseres i løpet av de nærmeste 10–15 årene, er prosjektfinansiering en helt naturlig vei å gå, sier Kant og Haabeth.

Jernbaneforum Øst mener at strategien rundt utviklingen av jernbanen i Norge bør være følgende:

1. Forbedring av jernbanetilbudet bør skje gjennom:

A. Prioritert vedlikehold av eksisterende banenett, for bedre tilbud til pendlerne, og økt tillit til jernbanen.

B. Bygge nytt med kapasitet gjennom Oslo, og dobbeltspor til Halden, Skien og Lillehammer med hastighet 200/250 km/t innen 10 til 15 år som bevis på viktighet, handlekraft, og for å få troen på jernbanen tilbake som samferdselsaktør.

2. Utbygging av InterCity Triangelet fra Oslo med dobbeltspor til Halden, Skien og Lillehammer (vedtatt strategi i Stortinget i 1997).

A. Investeringer mellom 80 og 100 milliarder kroner. (Prosjektet har liten fokus, og størstedelen er ikke dekket i gjeldende NTP – rammer.)

B. Genererer en enorm betydning for bosetting og næringsutvikling på Østlandet.

C. Vil gi et løft for kollektivtransport når dette også kombineres med moderne kollektivterminaler (f. eks. Lillestrøm stasjon og planlagt ny Grønli stasjon i Fredrikstad).

D. Vil bidra til sterk forbedring av banetilbudet for gods og personer til og fra Kontinentet (ref dobbeltspor til Halden 2022).

E. Uten en egen finansiering som er uavhengig av årlige statsbudsjetter og NTP-rammer, vil det ta over 30 år før strekningene er ferdig utbygget.

F. Dobbeltsporene fra Oslo til Halden, Skien og Lillehammer, egner seg godt for prosjektfinansiering.

3. Spesielt for dobbeltsporet til Halden 2022 (Moss-Halden): Nytt dobbeltspor skal utvikle Østfold. Utbyggingen skal være rask, kostnadseffektiv og samfunnsnyttig. Hastighet opptil 250 km/time og 4 forbikjøringsspor for økt godstransport i tillegg.

A. Halvering av reisetid og dobling av frekvens for pendlere til og fra Østfold.

B. Oslo – Göteborg på to timer.

C. Flerdobling av kapasiteten for gods på jernbane.

D. Et løft for kollektivtransport gjennom nye fremtidsrettede kollektivterminaler.

E. Prosjektet kombinerer ønskene til Stortinget og Østfold fylke om rask utvikling av Inter City Triangelet, høy hastighet (200/250 km/time) og mer gods fra vei til bane.

F. Prosjektet er også en jernbane til Europa: Oslo-København på 4,5 timer, Oslo-Hamburg er en grønn fraktkorridor og en del av Det Nordiske Triangelet.

G. Aktivt planarbeid igangsatt høsten 2009 mellom Jernbaneverket, Østfold fylke og fylkets kommuner (en del av Stortingets krav om revidering av Inter City strategien).

H. Målsettingen for Østfold er byggestart Moss-Halden i løpet av 2-3 år med maksimal byggetid på 10 år.

 

BB

Nøkkelord:

Anlegg, Arkitekter/Rådgivere, Arkitekter, Rådgivere, Næringsliv, Transport / Bil, Forbruker
 

Entreprenørene positive til ny banebyggherre

 

Nye Veier
skal bygge Ringeriks- banen

 

Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

 

Magnus Løseth blir ny konsernsjef i VestlandsHus

 

Høie varsler endringer i nasjonale tiltak til uka

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen