Dobbeltsporet må prosjektfinansieres

- Dobbeltsporet til Halden må prosjektfinansieres for å kunne stå ferdig innen 2022. Det sier leder av Jernbaneforum Øst, Gretha Kant til nettsiden til Østfold fylkeskommune.

 Fylkesordfører Ole Haabeth er enig. Begge mener at Dobbeltspor til Halden 2022 er svært viktig del av utviklingen av det regionale og nasjonale jernbanenettet.

- Verken pendlerne, næringslivet eller nasjonen har råd til å vente i mer enn 10 år på et slikt jernbanetilbud, er meldingen fra de begge i det arbeidet som nå er igangsatt for å få Regjeringen og Stortinget med på planen.

Jernbaneforum Øst mener at dobbeltsporet til Halden 2022 må prosjektfinansieres for å få sikret en helhetlig og sammenhengende utbygging til lavest mulig investering og størst mulig samfunnsnytte.

En prosjektfinansiering for hele stekningen Moss – Halden vil sikre at prosjektet blir uavhengig av årlige statsbudsjettbevilgninger med risiko for mindre tildelinger, forsinkelser og tilhørende økte investeringer.

Prosjektfinansiering er allerede med fordel benyttet i en rekke offentlige prosjekter innenfor helsesektor og samferdsel i Norge.

En løsning kan være at Jernbaneverket får etablert et aksjeselskap (et eget prosjekt) som får ansvaret for planlegging og utbygging, og setter sammen et styre med personer fra både privat og offentlig sektor. Prosjektet med byggeledelsen kan med fordel bli satt bort til en profesjonell ekstern aktør.

Gjennom Stortingets godkjenning av prosjektfinansiering for prosjektet, må det settes en dato for ferdigstillelse (2022), samt at ”selskapet” får lån av staten til planlegging og utbygging på mest kostnadseffektive måte.

Jernbaneforum Øst ser at utbygging av Østfoldbanen, Vestfoldbanen og dobbelspor til Lillehammer er tre nasjonale og regionale prosjekter hvor prosjektfinansiering bør tas i bruk. Disse beløper seg til samlet 80–100 milliarder kr. Dersom disse prosjektene skal realiseres i løpet av de nærmeste 10–15 årene, er prosjektfinansiering en helt naturlig vei å gå, sier Kant og Haabeth.

Jernbaneforum Øst mener at strategien rundt utviklingen av jernbanen i Norge bør være følgende:

1. Forbedring av jernbanetilbudet bør skje gjennom:

A. Prioritert vedlikehold av eksisterende banenett, for bedre tilbud til pendlerne, og økt tillit til jernbanen.

B. Bygge nytt med kapasitet gjennom Oslo, og dobbeltspor til Halden, Skien og Lillehammer med hastighet 200/250 km/t innen 10 til 15 år som bevis på viktighet, handlekraft, og for å få troen på jernbanen tilbake som samferdselsaktør.

2. Utbygging av InterCity Triangelet fra Oslo med dobbeltspor til Halden, Skien og Lillehammer (vedtatt strategi i Stortinget i 1997).

A. Investeringer mellom 80 og 100 milliarder kroner. (Prosjektet har liten fokus, og størstedelen er ikke dekket i gjeldende NTP – rammer.)

B. Genererer en enorm betydning for bosetting og næringsutvikling på Østlandet.

C. Vil gi et løft for kollektivtransport når dette også kombineres med moderne kollektivterminaler (f. eks. Lillestrøm stasjon og planlagt ny Grønli stasjon i Fredrikstad).

D. Vil bidra til sterk forbedring av banetilbudet for gods og personer til og fra Kontinentet (ref dobbeltspor til Halden 2022).

E. Uten en egen finansiering som er uavhengig av årlige statsbudsjetter og NTP-rammer, vil det ta over 30 år før strekningene er ferdig utbygget.

F. Dobbeltsporene fra Oslo til Halden, Skien og Lillehammer, egner seg godt for prosjektfinansiering.

3. Spesielt for dobbeltsporet til Halden 2022 (Moss-Halden): Nytt dobbeltspor skal utvikle Østfold. Utbyggingen skal være rask, kostnadseffektiv og samfunnsnyttig. Hastighet opptil 250 km/time og 4 forbikjøringsspor for økt godstransport i tillegg.

A. Halvering av reisetid og dobling av frekvens for pendlere til og fra Østfold.

B. Oslo – Göteborg på to timer.

C. Flerdobling av kapasiteten for gods på jernbane.

D. Et løft for kollektivtransport gjennom nye fremtidsrettede kollektivterminaler.

E. Prosjektet kombinerer ønskene til Stortinget og Østfold fylke om rask utvikling av Inter City Triangelet, høy hastighet (200/250 km/time) og mer gods fra vei til bane.

F. Prosjektet er også en jernbane til Europa: Oslo-København på 4,5 timer, Oslo-Hamburg er en grønn fraktkorridor og en del av Det Nordiske Triangelet.

G. Aktivt planarbeid igangsatt høsten 2009 mellom Jernbaneverket, Østfold fylke og fylkets kommuner (en del av Stortingets krav om revidering av Inter City strategien).

H. Målsettingen for Østfold er byggestart Moss-Halden i løpet av 2-3 år med maksimal byggetid på 10 år.

 

BB