Farten går ned og flere bruker bilbelte

- Farten går ned. Bruken av bilbelte øker. Tallet på drepte og skadde i trafikken går ned. Det er klar sammenheng i dette, hevder fungerende trafikkdirektør Finn Harald Amundsen i Statens vegvesen Vegdirektoratet.

Tallene ble gjort kjent på en pressekonferanse 5. januar. Her ble resultatet av Vegvesenets fartsmålinger i sommersesongen og bilbeltetellingen i 2003 presentert. Amundsen viser til at den såkalte fartsindeksen, altså gjennomsnittsfarten, viser klar nedgang på alle typer veger og alle fartsgrenseområder med unntak av firefelts motorveg der fartsgrensen er satt opp fra 90 til 100 km/t. Her har imidlertid gjennomsnittsfarten kun økt med 1 til 3 km/t. Dette oppveies av en fartsnedgang på henholdsvis 3 og 4 km/t på veger der fartsgrensen er redusert fra 90 til 80 km/t og fra 80 til 70 km/t. Bruken av bilbelte, som er et annet viktig satsingsområde i trafikksikkerhetsarbeidet, viser også en svak, men klar bedring i 2003 både i og utenfor tettbygd strøk. Langsiktighet - Mens trafikken øker, registrerer vi altså en gledelig nedgang i tallet på drepte og skadde i trafikken. Det viser at det langsiktige trafikksikkerhetsarbeidet virker. Jeg tar det også som uttrykk for at den såkalte 0-visjonstankegangen nå begynner å feste seg, sier Amundsen. Med det mener han at både offentlige myndigheter og trafikksikkerhetsmiljøet for øvrig nå retter større oppmerksomhet mot de alvorligste ulykkene. Det betyr at tiltakene nå rettes inn mot å hindre at trafikanter omkommer eller skades alvorlig når det skjer en ulykke. Søvnulykker I tråd med dette lanserer Statens vegvesen en ny og omfattende informasjonskampanje mot søvnrelaterte ulykker i 2004, opplyste Amundsen. - Undersøkelser og erfaringer viser at en rekke av de alvorligste trafikkulykkene skyldes bilførere som sovner bak rattet. Dette gjelder spesielt utforkjøringsulykker eller ulykker der en bil plutselig kommer over i motsatt kjørebane. Jeg tror ikke folk flest er klar over hvor ofte tretthet faktisk krever liv i trafikken, sier Amundsen som legger til at bilbelte og fart fortsatt vil være viktige satsingsområder for Vegvesenet.