Sikkerhetsheving etter Åstaulykken

4.januar er det fire år siden den tragiske ulykken ved Åsta på Rørosbanen.

I tiden som har gått etter ulykken har Jernbaneverket arbeidet systematisk med gjennomføringen av de anbefalingene som ble gitt i Groth-kommisjonens rapport (NOU 2000:30 Åstaulykken) i etterkant av ulykken, skriver Jernbaneverket på sine hjemmesider. Med utbyggingen av togradiosystemet GSM-R som nå pågår blir alle konkrete tiltak i rapporten gjennomført. I forbindelse med at det er fire år siden den tragiske togulykken på Rørosbanen har Jernbaneverket laget en oversikt som viser de tiltakene som er gjennomført. Blant de viktigste tiltakene er utbyggingen kontinuerlig radiokommunaksjon på strekninger som ikke har dette. Togradiosystemet GSM-R er nå under bygging og dette skjer så raskt det praktisk er mulig. Det er Nordlandsbanen nord for Grong, Rørosbanen og Raumabanen som får det nye togradiosystemet først. Alle andre hovedlinjer har togradio av en eldre type (Scanet) fra før av. Dette er et radiossytem som også må skiftes ut med GSM-R i løpet av kort tid. Jernbaneverket ønsker en kontinuerlig utbygging av GSM-R for hele jernbanenettet. Rørosbanen har nå også ATC (Automatisk Togkontroll) på strekningen Hamar Røros. I tillegg til de arbeidene vi har gjennomført og som vi er i ferd med å gjennomføre av fysisk art, har vi også gjort en betydelig innsats i forhold til sikkerhetsledelse og sikkerhetsstyring i Jernbaneverket, sier sikkerhetsdirektør Ove Skovdahl. Dette er arbeid med kompetanseheving, nye og forbedrede interne rutiner og forbedring av styringssystemer.