Oslo Z

Oslo Z

Sted: Oslo

Prosjekttype: Næringsbygg

Kontraktsum inkl mva: 368 millioner kroner

BTA: Ca 15.000 kvm + p-kjeller

Byggherre: Entra Eiendom AS

Totalentreprenør: Peab AS

Prosjekt- og byggeledelse: Stor-Oslo Prosjekt AS

Arkitekt: Lund+Slaatto Arkitekter AS

Rådgivere: RIG: Sivilingeniør Hans Petter Jensen - RIB: Seim & Hultgren - RIBR: NEAS Brannconsult - RIE: Norconsult - RIV: Mek-Consult - RIV VA-anlegg: AJL - RIA: Brekke og Strand akustikk

Underentreprenører og leverandører: Ventilasjon: Gupex - Elektro: Moelven Elektro - Rør: BA-Rør - Peling og spunt: Kynningsrud Fundamentering - Glassfasader: Profilteam - Skallvegger: Skandinaviska Byggelement - Plattendekker: Färdigbetong AB Norge - Grunnarbeid: Romerike Maskin - Blikkenslager: Franke Onsrud Blikkenslageri - Tak og membran: Protan Tak - Rivning: Rivningsspesialisten - Forskaling: Peri Norge - Tømrerarbeide: Marbre Eiendom - Stål og metall: Hinsværk Byggmontasje / Tak og Fasade - Mur og puss: Mjøndalen Mur og Puss - Betongarbeider: CelsaSteel Services / Fron Betong / Betongspesialisten - Himlinger: Modulvegger - Branngardin: Seca Solutions - Betongtrapper: Nor Element

Zorros merke vil sette sitt preg også på den nye forbindelsen over til Bjørvika.

Det er ikke bare den karakteristiske arkitekturen i Oslo Z i Schweigaardsgate som vekker oppsikt. Også løsningen med gangforbindelsen over jernbaneområdet viser vilje og evne til å tenke nytt.

Ved siden av Skatt Øst og kun et par titalls meter fra banesporene, står det nye næringsbygget nå ferdig. Dette området i byen er i heftig progresjon, og kommer til å være et motstykke til Barcoden i Bjørvika. Hele infrastrukturen her står foran store omveltninger. En ny bilvei, Østre tangent, vil gå langs bygget og krysse sporområdet, samtidig som den kommende gangbroen vil bli benyttet av tusener av gående hver dag. Det gamle Tollkammeret, som sto ferdig i 1926, ligger noen få meter fra Oslo Z, og kunne lett ha kommet fullstendig i skyggen av sin nye nabo.

Peab vant høsten 2007 konkurransen om oppdraget i sterk konkurranse og prosjektet er gjennomført som en samarbeidsentreprise med målpris og incitamentsmodell.

Ikke bare tomten
Blant fire utvalgte, vant Lund+Slaatto Arkitekter konkurransen som byggherre Entra Eiendom gjennomførte som parallelloppdrag.

– Det spesielle var at konkurransen gjaldt ikke bare selve tomten. Det ble også etterspurt hvordan man skulle lande gangbrua mellom eksisterende bebyggelse på Grønland og sjøfronten i Bjørvika. Den skulle ende på torget mellom det planlagte bygget og Skatt Øst.

Vi konkurrerte ikke om selve brua, den rådet ikke Entra over, kun om avslutningen. Vårt grep var med på å gi hele bygget sin form; vi integrerte bruas nedkomst i form av en trapp og rampe i det nye bygget. Det var ikke så opplagt da, men denne løsningen er utvilsomt den mest logiske måten å få ned trappen uten at den skulle kveile seg ned på et vis. Brua ligger jo sju høydemeter over sporene, forklarer daglig leder og partner Pål Biørnstad i Lund+Slaatto.

Oslo Z henvender seg i første rekke ut mot sporområdet, og blir også noe av det første en ser når en ankommer Oslo S med tog. Men det nære naboskapet til Tollkammeret krever også noe fra arkitektene.

– Vi skal ta inn over oss det gamle byggets rytmer og proporsjoner, dimensjoner og overordnete volumpreg, men vi skal ikke prøve å tilpasse oss. Oslo Z har en tydelighet i seg som ikke føyer seg inn, men er en aktiv respons på situasjonen. Det er jo en interessant konstellasjon at Oslo Z er et tydelig og kraftfullt uttrykk fra vår tid, sammen med det flotte, eldre bygget, påpeker arkitekt Biørnstad.

Sjelden dypt
Peab som totalentreprenør og i en samarbeidsmodell, starte opp i midten av mai året etter. Denne delen av Grønland har et notorisk dårlig rykte – for sine grunnforhold. En omfattende peling måtte til, noe som medførte risiko for det gamle

Tollkammeret som er fundamentert på trepeler, samt mulige store problemer med sikker boring på så store dyp. I alt ble det brukt ca. 6.000 meter stålkjernepeler, fordelt på 72 peler. Den  dypeste ned til 84 meters dyp.

– Vi var spente på hvor langt det var til fjell. Forundersøkelsene med tre prøvehull var ikke veldig detaljerte. Kynningsrud gjorde en god jobb med pele- og spuntarbeidene i tomta. Vi bommet bare med ca. 10 meter på den totale vurderingen av peler, sier prosjektleder i Peab, Ole K. Herlofsen.

– Tollkammeret setter seg en millimeter eller to i året, med en nesten lineær setningsutvikling. Denne byggeaktiviteten har ikke gitt øket setningsomfang.

Utgravingsnivået for den vanntette kjellerkonstruksjonen er i grenseland når det gjelder senking av grunnvannet. De dypeste delene av kjelleren ligger under grunnvannsnivået. Men en midlertidig løsning med ekstra spunt i deler av byggegropa, medførte minimal grunnvannssenking, sier distriktssjef hos Peab, Roger Nygård. Det hører også med til historien at Peab i en egen entreprise i denne perioden blant annet også rehabiliterte fasaden og byttet 177 vinduer i Tollkammeret.

Grundig prosjektering
Enkelte prinsipielle detaljer i forbindelse med reguleringen tok noe lenger tid enn beregnet. – Det var verdifullt for gjennomføringen av prosjektet. Tida kunne godt vært kortere. Men de månedene fra kontrakten ble inngått til vi kunne starte byggingen, fokuserte vi på å få bygget så lett som mulig. Rett og slett å få optimalisert omfang og dimensjoner på råbygg og peler for å oppnå så lav egenvekt på bygget som mulig, sier Nygård.

De syv etasjene og en parkeringskjeller utgjør ca 15.000 kvm. – Vi vurderte aldri formen som spesielt utfordrende bygningsteknisk. Alle bygg har jo sine utfordringer, men såpass må vi greie. Uthengene mellom dekkene er store, der måtte vi gjøre noen tiltak i form av spennarmering, sier Herlofsen.

Avtrappende møterom
Arkitekt Biørnstad betrakter, med rette, Oslo Z mer som et skulpturalt objekt enn kun som et konvensjonelt byggeri. En delvis inntrukket toppetasje, og et toetasjers høyt innsnitt på sidene mot øst og syd bidrar til Z-figuren. Mellom plan fire og fem mot nord skaper skråsnittet flere nivåer – en direkte gjenspeiling av det som skjer ute. Her har arkitektene sett mulighetene for å skape nye, spennende løsninger ved å la utsparingene i dekket utgjøre luftige og åpne møte- eller grupperom for én og samme leietaker.

Glassfasader utgjør det vesentlige av fasaden med naturelokserte aluminiumsplater på gavlveggene. Den svake perforeringen i platene ligger også over de deler av gavlveggene der det er vindusfelt, men har her en noe høyere grad av perforering.

På dagtid ser man ut, men det kan ikke ses inn. På kveldstid skjer det motsatte når svakt lys slipper ut.

Tro mot prosjektet
– Det har vært en ide vi hadde helt fra konkurransen, som også har blitt gjennomført. Det er alltid mange ulike grunner til at et prosjekt kan endres. Men dette er et prosjekt som er blitt gjennomført veldig tro i forhold til konkurranseforslaget, og med klart betydelige utfordringer i utførelsene som ikke er helt konvensjonelle. Peab har hatt et team her som har vært usedvanlig dyktige, sier Biørnstad.

– Det har ikke vært mye endringer. Både Stor-Oslo Prosjekt, som hadde byggeledelsen, og Entra Eiendom har vært dyktige til å styre prosessen og begrense større endringer, bekrefter Herlofsen.

Just in time
Men Peab skulle også styre byggeplassen. Med tre byggherrer, Rom Eiendom, Entra Eiendom og Statens vegvesen innenfor et svært begrenset område, måtte byggeplassen til tider oppleves som nokså trang. Selv om det er områder som tilsynelatende kunne ha blitt brukt, er disse båndlagt på grunn av bestemmelsene om bruk. Sikkerhetsveier til jernbanesporene måtte holdes åpne 24 timer i døgnet hver dag gjennom året.

– Her måtte det planlegges nøye, ellers gikk det ikke. Vi måtte belage oss på just in timeleveranser, forteller Herlofsen.

Peab har prosjektert og detaljert løsninger i konstruksjonen og på tekniske anlegg for å tilpasse bygget til energidirektivet som Entra Eiendom hadde som kontraktsforutsetning. Ved blant annet å legge mer isolasjon i brystninger under vinduene, kompenseres det i stor grad for de store glassfasadene, men det er også gjort andre viktige tilpasninger. Tetthetsprøver i etterkant har vist resultater som godt og vel ligger på riktig side av de normer og krav som gjelder for bygget.

– Entra Eiendom er en prioritert kunde for oss. Samarbeidsmodellen bidrar til et godt klima i prosjektet. Målsettingen om fremdrift, kvalitet og pris gjør at det blir et felles eierskap til prosjektgjennomføringen og til transparent økonomi på begge sider viser hva som er mulig å få til. Vi leverte en måned før kontraktsfestet overlevering, uten en eneste fraværsskade, og til en fornøyd kunde. I tillegg gir samarbeidsmodellen noe tilbake. Det er jo en solid dokumentasjon på de målene vi satte oss tidlig i prosjektet, oppsummerer Roger Nygård.

Prosjektdirektør Bjørn Holm i Entra Eiendom er helt enig i at byggeprosessen har vært god.

– Peab har vært løsningsorienterte i det gode samarbeidsklimaet. Dessuten har de hatt god fokus på HMS som vi har vært svært opptatte av, sier Holm.

Tekst og foto: Trond Joelson


Flere prosjekter