Tabbetunnelen

Så er Oslofjord-tunnelen stengt igjen. Denne gangen på grunn av at 12 tonn stein og betong raste ned fra taket i tunnelen. Dette er en hendelse som ikke skulle skje i følge Vegvesenet. Men så skjedde det likevel. Vi har bygget mange undersjøiske tunneler i Norge de siste årene. Vi burde derfor ha god erfaring. Likevel har det snart skjedd flere uhell i Oslofjordtunnelen alene enn hva som har vært tilfelle i alle andre undersjøiske tunneler tilsammen. Hvorfor spør vi?

Var det det tempoet som var for stort under byggingen eller var det kostnadsjaget. En bolt her og en der spart blir selvsagt noen kroner. Men i kampen for å få tunnelen så billig som mulig, var det ingen da som tenkte på den fremtidige sikkerheten på trafikantene. Heldigvis var det også denne gang en våken bilist som varslet at noe var galt. Likevel tok det en time å stenge tunnelen, men takket være at det var romjulstid og lite trafikk så tidlig på morgenen ble ingen skadet. Nå hevder Vegvesenets folk at dette er et problem knyttet til et mindre område i tunnelen. Hvordan kan man vite det. Da denne tunnelen ble drevet frem ble det avdekket mange svakhetssoner. Ble alle disse sonene tilfredsstillende sikret med bolter eller hva? Det vet man selvsagt ikke før det går et nytt ras. Problemet med denne tunnelen er at det er skapt en usikkerhet. Mange vil sikkert tenke seg om før man kjører ned i tunnelen. Det betyr i så fall mindre trafikk og dårligere lønnsomhet. Det betyr at de fra før overfylte veiene inn til Oslo ikke får den avlasting som Oslofjord-tunnelen skulle gi.