God framdrift på Kvivsvegen

Prosjektleder Oddbjørn Pladsen lover bestemt at Kvivsvegen åpner høsten 2012, skriver vegvesen.no.

- Vi kan vel uttrykke det slik; det er god framgang på alle ”fronter” og åpningen blir høsten om to år, sier en smilende Pladsen.

Det er full drift i tre av de fire tunnelene. Det er ventet gjennomslag i den 1 125 lange Frydbergtunnelen i mai, mens gjennomslaget for Kaldvatntunnelen på 1600 meter og Damfosstunnelen på 170 meter blir rett før sommerferien. Tunnelmassene fra disse tunnelene brukes direkte til ca. 4,5 km vegbygging.

Den lengste tunnelen, Kvistunnelen (6490 meter), drives fra begge sider av fylkesgrensa; fra Grodås og fra Kalvatn. Her er det planlagt gjennomslag i februar 2011. I midten av februar var det drevet ca. 340 meter fra hver side.

- Anleggsarbeidet på de to største kontraktene, Kvivstunnelen, hvor Skanska AS er entreprenør, og Veg- og tunneler Kaldvatn – Geitvika, hvor Mesta AS er entreprenør, går som planlagt. Arbeidet på den 144 meter lange Storelvbrua er ute på anbud og arbeidene er ventet å komme i gang mai 2010. Videre blir det oppstart av vegbygging på Grodås høsten 2010, mens elektroarbeide for hele prosjektet er planlagt å starte våren 2011, sier Pladsen.

At aktiviteten er stor, framdrifta er god og at det jobbers på flere avsnitt samtidig på det største veganlegget i Region midt understrekes av at omlag 170 anleggsarbeidere, fra flere entreprenører, jobber skift hele uka. Maskinparken er stor, og fire borerigger er i full virksomhet på et lite geografisk område. Legger vi så til at prosjektet ”smeller” av gårde rundt 30 millioner kroner i måneden, eller en million daglig, får en raskt forståelsen av størrelsen det hele dreier seg om.

- Riktig nok har kulden ”kludret” det litt til for oss i starten av tunneldriften på grunn av at vannforsyningen til spylevatnet for tunnelboremaskinene har frosset. Men vi er nå kommet så pass langt inn i tunnelen, at verken snø eller kulde hindrer oss. Vi ser bare fremover, og venter i første omgang på våren. Selv om framdrifta er god, og det jobbes godt på alle deler av prosjektet, må prosjektet ta høyde for det likevel oppstå hendelser og utfordringer som kan føre til forsinkelse i framdrifta og dermed utsatt åpning, sier en opplagt prosjektleder.