Kjedevinneren Coop

Bare byggevaresalgsvirksomheten til Coop Norge Handel opplevde fremgang blant byggevarekjedene i fjor. Minst tilbakegang ble det for Bygger’n.

Dette viser den årlige rankinglisten for byggevarekjedene som årlig utarbeides av bransjeorganisasjonen Trelast- og Byggevarehandelens Fellesorganisasjon (TBF).

Byggmakker Norge er fortsatt kjedekongen, men måtte bite i seg en omsetningsnedgang på ni prosent i fjor til en netto sisteleddsomsetning på 6,645 milliarder kroner. Kjeden reduserte antall utsalg med seks til 113.

Optimera med kjedene Montér og Trend økte antall utsalg i fjor med seks og holder annenplassen, men opplevde likevel en omsetningssvikt på nærmere 7,9 prosent til en netto sisteleddsomsetning til 5,379 milliarder kroner.

Løvenskiold Handel med kjedene Maxbo, Maxbo proff og Malia styrker sin tredjeplass og rykker noe nærmere Optimera. Tilbakegang i fjor var på vel syv prosent til en netto sisteleddsomsetning på 4,956 milliarder kroner. Løvenskiold Handel økte antall utsalg i fjor med 11 til 130 som er flest i bransjen.

Nordek med XL-Bygg samt utsalg knyttet til huskjedene Blink og Hellvik Hus holder fjerdeplassen, men opplevde et omsetningsfall på 900 millioner til 4,019 milliarder kroner. Antall utsalg ble redusert med 39 til 59 som blant annet skyldtes at fargekjeden Farveglede ikke lenger er tilknyttet Nordek.

Fremgangsrike Coop Norge Handel rykket en plass opp på rankinglisten og fikk et omsetningsløft på 9,6 prosent til en netto sisteleddsomsetning på 3,246 milliarder. Virksomheten hadde i fjor 124 utsalg som året før.

Mestergruppen med blant annet kjeden Byggeriet måtte ta ett trinn ned på rankinglisten til plass seks. Virksomheten fikk to færre utsalg i fjor til 99, mens omsetningen falt med hele 14 prosent til 3,214 milliarder som vel avspeiler noe av fallet i boligbyggingen til selskapets boligkjeder.

E.A. Smith inkludert Bygger’n-kjeden opplevde en beskjeden tilbakegang med tre prosent til en netto sisteleddsomsetning på 2,552 milliarder kroner. Antall utsalgssteder ble redusert med tre til 99.

Nederst på listen finner vi som i fjor Neumann Bygg inkludert Idé-kjeden. Virksomheten fikk redusert antall utsalg med fire til 19. Omsetningen falt med 9,7 prosent til 1,101 milliard kroner.

Det betyr at status for byggevarekjedene etter kriseåret 2009 er 31 færre byggevareutsalg til 775.