To år å utrede lyntog

Jernbaneverket har fått i oppdrag å utrede muligheten for lyntog i Norge. Utredningen skal være ferdig allerede om to år.

Fakta om utredning av lyntog

 

* Utredningen skal leveres innen 1. februar 2012. Det er satt av 50 millioner kroner til utredningsarbeidet. Alternativene som skal utredes er:

* En videreføring av dagens jernbanepolitikk

* En mer offensiv videreutvikling av eksisterende infrastruktur

* Høyhastighetstog som delvis bygger på eksisterende nett

* Høyhastighetstog på separat linjenett.

* Strekningene som skal utredes er: Oslo-Kristiansand-Stavanger, Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, Oslo-Göteborg, Oslo-Stockholm, Bergen-Haugesund/Stavanger

Egne lyntogtraseer fullstendig urealistisk

Tidligere konsernsjef i NSB, Osmund Ueland, er sterkt kritisk til å utrede lyntog i Norge. Han mener egne traseer for høyfartstog ikke er realistisk.

Ueland viser til at Stortinget vedtok en strategi om utbygging av Intercity-triangelet i 1997, og at svært lite har skjedd siden da.

– Lite troverdig

– Her skaper man forventninger når det ikke er penger til å ta pendlerne på alvor. Hva slags signaler sender man da, spør Ueland, og legger til at det er lite troverdig å bruke tid og penger på en slik utredning.

Men han er ikke bare negativ:

– Det ville være positivt hvis man kombinerte den planlagte utbyggingen av Intercity-triangelet med en høyhastighetsbane for eksempel fra Oslo til København, og gjorde det mulig å kjøre tog i 250 km/t på strekningen Oslo-Halden. Men egne traseer for høyhastighetstog er fullstendig urealistisk, sier han.

Ueland fungerer for tiden som rådgiver for Østfold fylkeskommune og Jernbaneforum Øst.

– Det er høyfart over denne utredningen, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) la fram mandatet for utredning av høyhastighetsbane i Norge fredag, to måneder senere enn opprinnelig planlagt. Enger kvitterte med å si at Jernbaneverket er utålmodige etter å komme i gang.

Henter erfaringer

Selv om utredningsarbeidet settes i gang snarlig, er det ikke dermed sagt at det går mot lyntog i Norge. Blant alternativene som også skal utredes, er en videreføring av dagens jernbanepolitikk, altså en løsning som bygger på det eksisterende jernbanenettet.

Jernbaneverket skal skaffe internasjonal kompetanse til utredningen. I mandatet bes Jernbaneverket legge spesielt vekt på å hente inn erfaringer fra land som ligner Norge, både når det gjelder befolkningsmengde og topografi.

– Det er om å gjøre å finne det norske konseptet, sier Enger.

SV fornøyd

Jernbaneverket får 50 millioner kroner til utredningen, som skal leveres innen 1. februar 2012. Prosessen skal være åpen, med jevnlige oppdateringer fra Jernbaneverket til departementet. Målet er å få med resultatene fra utredningen i en stortingsmelding som legges fram tidlig i 2013.

Hallgeir Langeland, som representerer SV i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, er svært fornøyd med at utredningen nå skal komme i gang. Han har jobbet for høyhastighetstog i lang tid.

– For meg er dette en kjempedag, sier Langeland til NTB.