Skal Norge være et museum?

Fremskrittspartiet ønsker å begrense statens rolle i det norske samfunnet, og mener at folk er bedre i stand til å bestemme hva som er best for seg og sine enn politikerne.

Bård Hoksrud

Stortingsrepresentant FrP

2. nestleder Transport og kommunikasjonskomiteen

Andre gjestekommentatorer

Ole Wiig, NSW

Kim Robert Lisø, SINTEF Byggforsk

Kyrre Olaf Johansen, Entra

Elisabeth Enger, Jernbanedirektør

Jon-Erik Lunøe, Selvaagbygg

Johan Arnt Vatnan

Morten Christensen, Teknobygg

Frode Nilsen, LNS

Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk

Ketil Lyng, BNL

Sven Christian Ulvatne, Backe Bygg

Steinar Gullvåg, Ap

Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret

Petter Eiken, Skanska

Terje R. Venold, Veidekke

Øyvind Halleraker, Høyre

Jon Sandnes, EBA

Pål Egil Rønn, AF Gruppen

Liv Kari Skudal Hansteen, RIF

Martin Mæland, OBOS

Terje Nøstdal, Belief

Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet

Trygve Slagsvold Vedum, Venstre

Skatter, avgifter og offentlige inngrep må derfor begrenses, og god infrastruktur er en forutsetning for at Norge skal fortsette å være et godt samfunn i fremtiden.

Fremskrittspartiet har fremmet forslag om 2300 km ny motorvei i Norge, blant annet sammenhengende motorvei på E18/E39 Oslo-Kristiansand-Stavanger og E6 Oslo-Trondheim-Steinkjer. Dette ville vært en god og fremtidsrettet investering, men alle de andre partiene gikk imot.

Riksantikvar og Venstre-mann Jørn Holme har nylig fredet 40 norske veier på totalt 280 km. Halvparten av de vernede veiene er i full drift, blant annet Atlanterhavsveien og Norges første motorvei E18 Lierbakkene. Riksantikvaren har vernet noen veier fra hver historiske periode, og dette kommer til å få dramatiske konsekvenser når det gjelder muligheten til å utvide veiene i fremtiden. Riksantikvarens forsøk på en sabotering av fremskritt på veinettet gjelder også andre områder. Riksantikvaren har blant annet engasjert seg i kampen mot en sunn utvikling rundt Norges største kollektivknutepunkt i Bjørvika, der planene tilsier 20,000 arbeidsplasser og 5000 innbyggere i gangavstand til Norges største kollektivknutepunkt. Dessverre er Riksantikvarens innsigelser kostbare for både byggenæringen og kommunene som blir berørt, og bare i Bjørvika alene beløper riksantikvarens endringsforslag seg til 900 mill. kroner. Situasjonen i Oslo er ikke unik, og over hele landet blir det stadig mer papirarbeid, byråkrati og unødvendige regler som hindrer en fremtidsrettet utvikling. Hvem er det som har gitt riksantikvaren og andre statlige instanser nesten ubegrenset makt? Jo, politikere fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet som bruker enhver anledning til å hindre vekst og utvikling i Norge. Et symptom på dette er at Regjeringen på den ene siden sier de vil bygge boliger til bostedsløse, og på den annen side har innført byggeforskrifter som gjør det 15 prosent dyrere å bygge nytt. Dessverre er det sjelden at rødgrønne politikere makter å se sammenhengen mellom restriktiv utbyggingspolitikk og høye boligpriser.

Veien er den eneste transportinfrastrukturen i Norge som er tilgjengelig praktisk talt over hele landet, og frem til hvert eneste hjem og arbeidsplass. Det finnes ikke noe alternativ til veinettet som generell transportinfrastruktur, og det er viktig for Norge og den enkelte borgers frihet at det er mulig å komme seg rundt. Sigbjørn Johnsen hadde et en veldig bra kronikk i Aftenposten tirsdag 12. februar 2008, der han tok til orde for massive investeringer i infrastruktur. Etter at han ble finansminister har imidlertid pipen fått en helt annet lyd – nå skal det spares penger for enhver pris. Fremskrittspartiet står imidlertid fast på at tiden er overmoden for å tenke nytt når det gjelder samfunnets behov for investeringer i infrastruktur. Vi kan ikke la landet vårt bli et eneste stort museum når resten av verden utvikler seg fra dag til dag.