Jernbanekrisen

Det at Stein Nilsen sier opp jobben som sjef i NSB Persontog sier vel litt om hvor håpløs situasjonen er. Nilsen var en av dem som virkelig gikk inn i jobben med liv og lyst. Men selv han har nå oppdaget at det blir for tungt. Han får ikke togene frem på ubrukelige skinner. Det eneste som nå nytter er at vi får et kriseforlik i Stortinget mellom alle partiene. Politikerne har en kollektiv skyld for tingenes tilstand.

Både pendlere, politikere, samferdselsministeren og konsernlederen beklager at Nilsen nå går av.

Etter bare to år i jobben trekker han seg. Grunnen er enkel: En jernbane som sliter tungt under for magre bevilgninger over en årrekke.– Jeg har jobbet veldig hardt for å få en god jernbane i Norge. Men med de forutsetningene som står til rådighet nå, ser jeg ikke at jeg klarer å lykkes, sier Nilsen til NTB. Nilsen etterlyser nå en seriøs diskusjon om hva slags jernbane man vil ha her i landet. – Det er ganske stor avstand mellom hva politikerne sier de ønsker og det de har lagt til rette for gjennom bevilgninger, sier han.

Opposisjonen vil nå splitte opp Jernbaneverket i to statlige aksjeselskaper. Den ene blir en byggherreorganisasjon ikke ulik Statens vegvesen, mens det andre blir et entreprenørselskap. Nå har vi jo allerede et slikt selskap gjennom Baneservice i tillegg til at mange andre entreprenørselskap sikkert er beredt til å bygge opp spesialavdelinger for Jernbane. Det eneste som trengs er stabile rammevilkår. Da får vi også mer konkurranse.