Både pendlere, politikere, samferdselsministeren og konsernlederen beklager at Nilsen nå går av.
Etter bare to år i jobben trekker han seg. Grunnen er enkel: En jernbane som sliter tungt under for magre bevilgninger over en årrekke.– Jeg har jobbet veldig hardt for å få en god jernbane i Norge. Men med de forutsetningene som står til rådighet nå, ser jeg ikke at jeg klarer å lykkes, sier Nilsen til NTB. Nilsen etterlyser nå en seriøs diskusjon om hva slags jernbane man vil ha her i landet. – Det er ganske stor avstand mellom hva politikerne sier de ønsker og det de har lagt til rette for gjennom bevilgninger, sier han.
Opposisjonen vil nå splitte opp Jernbaneverket i to statlige aksjeselskaper. Den ene blir en byggherreorganisasjon ikke ulik Statens vegvesen, mens det andre blir et entreprenørselskap. Nå har vi jo allerede et slikt selskap gjennom Baneservice i tillegg til at mange andre entreprenørselskap sikkert er beredt til å bygge opp spesialavdelinger for Jernbane. Det eneste som trengs er stabile rammevilkår. Da får vi også mer konkurranse.
- Nøkkelord
- Leder